وضعیت قرمز برای ۳ میلیون هکتار کانون‌ گردوغبار/ اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: وضعیت سه میلیون هکتار از کانون‌های گردوغبار بحرانی است و در سال ۹۶، ۸۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اعتبار در نظر گرفته شده که هنوز چیزی اختصاص نیافته است.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ خداکرم جلالی پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که در سازمان جنگل‌ها و مراتع برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در کشور حدود ۱۴٫۳ میلیون هکتار جنگل داریم و در کنار آن ۳۲٫۵ میلیون هکتار بیابان داریم و ازآنجایی‌که سرانه بیابان در دنیا ۲ هزار مترمربع است، این رقم در کشور ما دو برابر میانگین جهانی، یعنی ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون هکتار از مراتع کشور تحت تأثیر فرسایش‌های بادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲٫۳ میلیون هکتار کاشت جنگل در عرصه‌های بیابانی داشته‌ایم.

جلالی همچنین از کارهای انجام‌شده در ایمن‌سازی مراتع بیابانی در ۹۰ شهر، ۴ هزار و ۳۰۰ روستا و ۱۰ هزار کیلومتر جاده بین شهری و راه‌آهن و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ایمن‌سازی در مقابل بیابان‌زایی خبر داد و گفت: از ۷ میلیون هکتار باقیمانده از مناطق بیابانی، ۳ میلیون هکتار کانون بحرانی داریم که تولید گردوغبار می‌کند و خسارت شن‌های روان را در پی دارد که امیدواریم در دو تا سه برنامه بتوانیم میزان بیابان‌زایی را کنترل کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین در مورد برنامه این سازمان در برابر پدیده ریزگردها به‌ویژه در برنامه ششم توسعه این‌گونه توضیح داد که ۸۰ تا ۹۰ درصد منشأ ریزگردها خارجی است و در داخل نیز حدود ۳ میلیون هکتار کانون تولید گردوغبار داریم که منطقه بحرانی ماست و ۱٫۵ میلیون هکتار از این کانون‌ها در برنامه ششم توسعه تحت کنترل خواهد بود.

وی این را هم گفت که در سال ۹۶ اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده تا در انواع و اقسام روش‌ها بتوانیم ریزگردها را کنترل کنیم که یکی از آنها آبخیزداری است.

جلالی تصریح کرد: تاکنون از این رقم چیزی تخصیص نیافته که امیدواریم هرچه زودتر این مسئله برطرف شود.

به گزارش فارس، پدیده گردوغبار طی چند سال اخیر استان‌های غربی کشور به‌ویژه خوزستان را تحت تأثیر قرار داده تا جایی که سلامت مردم و فعالیت‌های روزمره را با مشکل مواجه کرده است. از سال گذشته دولت با اختصاص بودجه و اجرای طرح‌های ویژه از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی مستقیم وارد عمل شد که اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاشت جنگل‌های دست‌کاش و مالچ‌پاشی ازجمله این کارهاست.