وضعیت آب های تجدید پذیر کشور به خط قرمز رسیده است

کارشناس حوزه آب کشور با اشاره به این که کشور دربحث آب های تجدید پذیر به خط قرمز رسیده است گفت: اگر برنامه ریزی برای کاهش میزان مصرف در جامعه صورت نگیرد بدون شک روند بحران آبی ابعاد گسترده تری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ امیر حسین رقیمی در مصاحبه با رادیو ضمن اشاره به این جمله که ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است، افزود: این منطقه امروز در اثر عوامل مختلف منجمله خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی مواجه است.

وی در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهارداشت: آب مورد مصرف در بخش آشامیدنی و صنعت به ترتیب شش و دو درصد است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن اشاره به مقوله آب روستایی گفت: طبق آخرین برآوردها از مجموع ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور ۲۱ میلیون نفر در بخش روستایی ساکن هستند.

وی افزود: بخش شهری ۵۵ درصد وابسته به منابع آب زیر زمینی و ۴۵ درصد وابسته به منابع سطحی است و در عوض بخش روستایی ۸۵ تا ۹۰ درصد وابسته به منابع زیر زمینی محلی و ۱۰ تا ۱۵ درصد وابسته به منابع آب سطحی است.

وی بابیان اینکه خشکسالی منابع آب زیر زمینی کشور را دچار بحران کرده است، اظهارداشت: مناطق روستایی امروز با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند.

غلامعلی معماری کارشناس حوزه آب نیز گفت: متوسط میزان بارندگی سالانه در ایران ۲۵۲ میلیمتر است.

وی در ادامه حجم نزولات جوی کشور را ۴۱۰ میلیارد متر مکعب در سال اعلام کرد و افزود: از این میزان ۷۲ تا ۷۵ درصد سالانه تبخیر و از چرخه مصرف خارج می شود.

این کارشناس حوزه آب کشور گفت: آب تجدید شونده ای که سالانه صرف تغذیه منابع آب زیر زمینی و سدها ی مملکت می شود هم اکنون ۹۰ تا ۹۵ میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: مطابق آمار میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب، در بخش آشامیدنی شش میلیارد متر مکعب و در بخش صنعت و محیط زیست دو میلیارد متر مکعب است.

معماری با اشاره به این جمله که کشور دربحث آب های تجدید پذیر به خط قرمز رسیده است، یادآورشد: اگر برنامه ریزی برای کاهش میزان مصرف یا مصرف بهینه در جامعه صورت نگیرد بدون شک روند بحران آبی ابعاد گسترده تری را تجربه خواهد کرد.