وزارت کشاورزی مسئول پیگیری میوه‌های قاچاق است

عرضه مجدد میوه‌های قاچاق به ویژه لیموترش و آلبالو در بازار میوه و تره‌بار موضوعی است که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی و نظارت بر آن را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی می‌داند.

به گزارش اگری پرس، مجتبی خسروتاج با بیان این که میوه های قاچاق و غیر قاچاق کاملا از هم قابل تفکیک هستند، گفت: طبق قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی که کلیه مراحل تولید، فروش، توزیع و تجارت در این حوزه را بر عهده این وزارتخانه گذاشته است، موضوع میوه های قاچاق مربوط به آنها می‌شود که در حوزه تخصص خود باید آن را بررسی کنند.

وی ادامه داد: به جز چند قلم میوه استوایی مانند موز و انبه، دیگر میوه ها اجازه واردات به کشور را ندارند و اکثر میوه ها قدرت تامین از داخل کشور را دارند و میوه هایی مانند آلبالو نیز فصل تولید خود را سپری می‌کنند و مجموع اینها تکلیف میوه های قاچاق را مشخص می‌کند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از عرضه مجدد میوه‌های قاچاق از جمله لیموترش و آلبالو در میدان میوه و تره بار خبر می‌دهد.

به گفته مهاجران، لیمو ترش از سه محور ترکیه، آفریقا و برزیل به صورت قاچاق وارد کشور می شود که علاوه بر خسارت به تولید داخلی و تولیدکنندگان، سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد و برای باغات کشور نیز تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد، چراکه همراه با ورود میوه‌های قاچاق در بسیاری از موارد آفات و بیماری‌های گیاهی و نباتی همچون جاروک جادوگر لیموترش، مگس زیتون، مگس مدیترانه و سن گندم وارد کشور می‌شود.

به عنوان نمونه،بیماری جاروک جادوگر لیموترش که در دهه ۷۰ همراه با لیموترش‌های قاچاق، میهمان ناخوانده باغات شد و تا جایی پیش رفت که با وجود قطع هزاران درختان آسیب‌دیده، هنوز این بیماری ریشه‌کن نشده و باعث کاهش تولید و گرانی این محصول و خسارت مالی به باغداران شده است.

منبع: ایسنا