ورود گندم دامی وارداتی به آرد خبازی/ تغییر وزن چانه‌ نان برای جبران هزینه تولید

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گندم با اشاره به ورود گندم های دامی وارداتی به چرخه تولید گفت: منع اظهارات وزارت بهداشت، درباره شوری نان‌های سنتی در کشور مشخص نیست.

به گزارش اگری پرس؛

قاسم زراعت‌کار امروز در نشست خبری  نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان اظهار کرد: ۷۲ هزار نانوایی سنتی در کشور وجود داشت که یک شبه (در تاریخ ۹۵/۵/۱۱) وزیر صنعت وقت ۱۳ هزار نانوایی جدید به منظور اشتغالزایی اجازه تاسیس داد؛ این در حالیست که ما در آن مقطع ۱۵ تا ۲۰ هزار نانوایی اضافه روبرو بودید و میشد آن ها را به محل هایی که نیاز داشتیم ببریم.

وی افزود: بخشنامه جدیدی نیز توسط وزیر صنعت صادرشده است که دوباره بر تعداد نانوایی‌های کشور اضافه شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ادامه داد: ۹۳ درصد از نانوایی‌های کشور را نانوایی‌های سنتی تشکیل میهند در حالیکه این رقم توسط اتحادیه نانوایی‌های صنعتی به شکل دیگری مطرح می‌شود.

وی درباره کیفت آرد خبازی تصریح کرد: ۳۵ درصد از گندم دریافتی نانوایی‌های کشور درجه یک بوده، ۳۵ درصد آنها درجه دو و ۳۰ درصد آن درجه ۳ است.

زراعت‌کار گفت: گندمی که از خارج از کشور وارد می‌کنیم و آن به داخل خطوط تولید وارد می‌شود گندم درجه ۳ است که برای نان پختن مناسب نیست.

وی در پاسخ به تسنیم اظهار داشت:  گندم‌های وارداتی که در چرخه تولید نیز قرار می‌گیرند و با گندم‌های داخلی مخلوط می‌شود، گندم‌هایی بوده که مناسب خوراک دام است و در واقع گندم‌های دامی بوده اما برای پخت نان استفاده می‌شود.

وی گفت: به کشاورزان داخلی نیز برای تحقق خودکفایی گندم باید خسته نباشید گفت اما باید توجه داشت که گندم‌های تولیدی داخل نیز کیفیت مناسبی ندارند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتیادامه داد: با انتقاد از وزیر بهداشت به دلیل شور خواندن نان‌های تولیدی در کشور گفت بخش سلامت وزارت بهداشت اعلام می‌کند که ۸۵ درصد از نان‌های تولیدی کشورمان کم نمک است و از این موضوع راضی بوده‌اند حال مشخص نیست که وزیر بهداشت به چه شکل چنین اظهاراتی را داشته است.

زراعت کار با بیان اینکه متولی نان در کشورمان مشخص نیست گفت: بنده که  سال ها است در بخش تولید نان مشغول به کار هستم اماهنوز متولی نان را در کشور نمی‌شناسم، زیرا وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اعمال نظر دارند.

وی افزود: در سال ۶۱ که بخش خصوصی مسئولیت نان در کشور را برعهده داشت و بهترین نان تولیدی در آن مقطع به بازار عرضه می‌شد و مشکلی بابت قیمت ها نیز نداشتیم.

چانه‌های نان از استاندارد خارج شده 

وی افزود: چانه نان‌های تولیدی در کشور از حد استاندارد خارج شده است و نانوایان برای تامین هزینه‌های خود مجبور هستند که خودشان را به این شکل هماهنگ کنند.

زراعت کار در واکنش به مسئولیت گرفتن وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه گندم،‌ آرد و نان گفت: وقتی که آشپز دو تا باشد غذا شور می شود یا بی‌نمک، این مثلی است که هم‌اکنون نیز در بحث نان مطرح است.

وی گفت: در صورتی که اجازه دهند نانوایان از تجربیات خود استفاده کنند نان با کیفیتی نیز به مردم عرضه خواهد شد اما در شرایط فعلی برای نان قیمت‌هایی در نظر گرفته شده است که با هزینه‌های تولید هماهنگی ندارد.

وی در پایان گفت: ۸۵ درصد از آرد استفاده شده در خبازیهای کشور یارانه‌ای و ۱۵ درصد آن به صورت آزاد تامین می‌شود و در تعیین قیمت نان‌های سنتی آنالیز و برآورد اتحادیه‌ها مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد.