ورود روغن‌های بی‌کیفیت قانونی است!

در حالی برخی مسئولان از واردات غیرقانونی روغن زیتون به میزان چشمگیر به کشور خبر می‌دهند که مجری طرح زیتون گفت: عمده روغن‌های وارد شده به کشور از راه قانونی، روغن‌ پومیس( روغن تفاله زیتون) هستند.

agripress0071به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری مهر روغن زیتون یک ماده دارویی است که متوسط مصرف سرانه جهانی آن حدود ۵۰۰ گرم است، این در حالی است که مصرف سرانه این روغن در کشور ما حتی نصف متوسط جهانی آن نیز نیست، ضمن اینکه بیشتر نیاز ایران به این محصول از راه واردات تامین می‌شود.

در همین زمینه نادر جلالت، عضو شورای ملی زیتون ضمن تایید این مطالب گفت: مصرف سرانه روغن زیتون در کشور حدود ۲۰۰ گرم است و با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور، نیاز ما به روغن زیتون حدود ۱۵ هزار تن است.

وی با بیان اینکه میزان تولید داخلی روغن زیتون بسته به سال آور یا ناآور بین ۲ تا ۵ هزارتن است، افزود: حدود ۵ هزارتن روغن براساس آمار گمرک به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و بنابراین بین ۵ تا ۷ هزار تن نیز به شکل قاچاق وارد ایران می‌گردد.

درهمین زمینه سید احمد بلندنظر رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون در کشور حدود ۲۰۰ گرم است، به مهر گفت: با توجه به این مساله نیاز کشور به این نوع روغن بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تن و نیاز ما به واردات بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تن است که از این میزان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن آن به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی همچنین در مورد میزان واردات غیرقانونی روغن زیتون به کشور اظهارداشت: مجموع واردات قاچاق روغن زیتون و کنسرو زیتون با هم، احتمالا ۷ هزارتن است. بلندنظر اضافه کرد: واردات روغن زیتون به کشور آزاد اما واردات کنسرو زیتون ممنوع است.

گفته‌های مسئولان شورای ملی زیتون در حالی است که محمد رمضانی ملک رودی، مجری طرح زیتون کشور در گفتگو با مهر، میزان مصرف سرانه روغن زیتون در ایران را بین ۱۳۰ تا حداکثر ۱۵۰ گرم عنوان کرد و افزود: مصرف روغن زیتون در کشور افزایش چندانی نداشته و مصرف سرانه آن در کشور حتی ۵۰ درصد سرانه جهانی( ۵۰۰ گرم) نیز نیست، چراکه مردم به کیفیت این روغن‌ها کم اعتماد هستند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات عضو شورای ملی زیتون مبنی بر واردات قاچاق ۷ هزار تن روغن زیتون به کشور گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد، در حال حاضر واردات روغن زیتون به شکل قانونی انجام می‌شود و نیازی به قاچاق آن نیست.

ملک رودی با بیان اینکه ۲۶ درصد تعرفه واردات برای روغن زیتون با توجه به قیمت آن در داخل و خارج زیاد نیست، افزود: در گذشته تعرفه واردات این محصول ۴۵ درصد بوده که طی سالیان اخیر به ۲۶ درصد کاهش یافته اما حتی این کاهش تعرفه نیز منجر به افزایش واردات نشده است.

وی تصریح کرد: به علاوه اینکه کاهش تعرفه سبب ورود روغن‌های باکیفیت به داخل کشور نشده است؛ ضمن اینکه قیمت روغن پومیس (روغن تفاله زیتون) بسیار ارزان است به همین دلیل این نوع روغن را وارد و به راحتی لیبل آن را عوض می‌کنند و به همین جهت مردم به کیفیت روغن زیتون بی اعتماد شده‌اند و مصرف آن به شکلی که انتظار داریم، نیست.

وی با اشاره به اینکه روغن پومیس از راه قانونی وارد کشور شده است، گفت: تنها کشوری که مصرف این روغن را ممنوع کرده؛ ایران است و جالب اینجاست که واردات آن در کشور ما آزاد و جلوی واردات آنها گرفته نشده است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات برای روغن اکسترا ورژن ۲۶ درصد و برای سایر روغن‌ها از جمله پومیس ۵۰۰ درصد است که کمتر وارد شود، تصریح کرد:  عملا عمده روغن‌های وارد شده روغن‌های پومیس هستند و روغن اکسترا ورژن بسیار کم وارد می‌شود و علت این امر نیز قیمت پایین روغن پومیس است که ۵۰ سنت قیمت دارد و با وجود تعرفه ۵۰۰ درصدی بازهم رقم چشمگیری نیست.

ملک رودی با اشاره به اینکه واردات قانونی روغن زیتون راحت‌تر از واردات غیرقانونی آن است، اضافه کرد: بنده واردات ۷ هزارتن روغن زیتون قاچاق به کشور را قبول ندارم و بخش قابل توجهی از این محصول به شکل قانونی وارد کشور می‌شود.

براساس این گزارش مهم‌ترین علت واردات غیرقانونی روغن زیتون به کشور ازسوی اعضای شورای ملی زیتون تعرفه بالای واردات این محصول عنوان شده است.  در همین زمینه نیز جلالت به مهر عنوان کرد: علت این امر نیز تعرفه بالای واردات روغن زیتون است و ما به دنبال این بودیم که عدد مذکور را به ۴ درصد کاهش دهیم موافقتی هم در این زمینه شده که ممکن است در آینده‌ای نزدیک اعلام شود اما فعلا خبری نیست.

همچین بلندنظر در این مورد اظهارداشت: ما به دولت پیشنهاد دادیم تعرفه گمرکی را کاهش دهند که هم قیمت تمام شده محصول پایین بیاید و هم از قاچاق آن به کشور جلوگیری شود.  وی با بیان اینکه پیشنهاد شده این تعرفه به ۴ درصد کاهش یابد، اضافه کرد: دولت با کاهش تعرفه موافقت کرده، در حال ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی است و امیدوار هستیم طی چندماه آینده این اتفاق رخ دهد.

این اظهارات در حالی است که مجری طرح زیتون کشور در پاسخ به این پرسش مهر که آیا دولت با کاهش تعرفه واردات به ۴ درصد موافقت کرده است؟ خیر، ما با کاهش تعرفه موافقت نکردیم چراکه کاهش تعرفه باعث انجام واردات زیاد و انباشت محصول در کشور می‌شود، ما به شرطی اعتقاد به افزایش واردات و کاهش تعرفه داریم که مصرف در کشور بالا برود. ضمن اینکه اگر واردات بی اندازه انجام  ودر کشور انباشت شود ما باید کلا باغات زیتون را جمع کنیم.

مجری طرح زیتون کشور همچنین با تایید ممنوعیت واردات کنسرو زیتون به کشور افزود: در سطح شهر کنسروهای خارجی به وفور یافت می‌شوند که این امر نشان دهنده واردات آن است.  ملک رودی اضافه کرد: وقتی این میزان کنسرو خارجی در همه فروشگاه‌های تهران وجود دارد نشان دهنده آن است که بحث از قاچاق هم گذشته است. یعنی عده‌ای آن سیستم‌های قانونی را که ما در جهت ممنوعیت اعمال کرده بودیم دور می‌زنند و واردات انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر واردات به همین شکل انجام شود در آینده ممکن است تولید زیتون کشور را دچار مشکل کند.