واکنش به ممنوعیت واردات برنج خارجی به شمال

دبیر انجمن برنج در واکنش به ممنوعیت واردات برنج خارجی به شمال کشورگفت: مسئولان باید برای پشتیبانی از تولید داخل، راهکارهای دیگری مانند حمایت از تولید ارقام پرمحصول را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش اگری پرس جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر در واکنش به ممنوع شدن واردات برنج خارجی به شمال کشور اظهار داشت: این تصمیم را استانداری مازندران گرفته که به نظر تصمیم بدی نیست اما باید پرسید ضمانت اجرایی آن کجاست؟

وی با بیان اینکه وقتی  اعلام می کنند واردات برنج خارجی ممنوع است هر برنجی که وارد شمال شود قاچاق محسوب می شود، افزود: هیچ ابزار کنترلی برای این قاچاق وجود ندارد.

دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه نیاز کشور به این محصول حدود ۳ میلیون تن است، اظهار داشت: با توجه به تولید ۲ میلیون تنی ما نیاز کشور به واردات این محصول یک میلیون تن است که باید این میزان را کنترل کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

شایق، مطرح کردن چنین مباحثی را شعاری خواند که در راستای حمایت از تولید عنوان می شود و افزود: این کار آخرین راه حلی است که ما می توانیم برای حمایت از برنج داخلی به کار ببریم راه‌های دیگر و بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها حمایت از ارقام پرمحصول ایرانی است.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه ارقام پرمحصول برنج ایرانی بسیار کیفیت تر از انواع خارجی آنهاست، گفت: زمانی که میزان تولید این ارقام نیز بالا برود واردات خود به خود کم می شود.

شایق تصریح کرد: مسئولان برای حمایت از تولید باید سه کار انجام دهند، اول اینکه بیش  از نیاز برنج وارد کشور نشود، دوم اینکه جلوی قاچاق مازاد بر سهمیه وارداتی این کالا گرفته شود.

وی، راه حل سوم را ایجاد امنیت روانی برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: در ماه‌هایی که برنج ایرانی روی زمین و در حال تولید است (از اول تیر تا پایان مهر ماه) نباید هیچ حرفی راجع به برنج وارداتی در هیچ رسانه مطرح شود.

دبیر انجمن برنج همچنین درباره وضعیت بازار این محصول اضافه کرد: بازار برنج از شرایط خوبی برخوردار است و براساس آنچه که ما خود رصد کردیم در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت برنج کشت دوم در مازندران که کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به برنج کشت اول دارد، کیلویی ۱۰ هزار تومان بود و نرخ این کالا در شهری مانند تهران باید حدود ۱۲ هزار تومان و نه بیشتر از آن باشد.