واکنش مرغداران به مصوبه حمایتی دولت

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه برای جلوگیری از گسترش آنفلوانزا باید اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان در اختیار دامپزشکی قرار بگیرد، گفت برای جلوگیری از زیان، تولید مرغ متعادل می‌شود.

به گزارش اگری پرس محمد یوسفی در گفتگو با مهر در مورد مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر تخصیص اعتبار ۲ میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به صنعت طیور مازندران اظهارداشت: هنوز نمی‌دانیم این اعتبار به چه گروهی تعلق می‌گیرد و باید دید استانداری مازندران این مبلغ را در اختیار چه کسانی قرار خواهد داد؟

وی، حجم خسارت وارد شده را وسیع عنوان کرد و با بیان اینکه بیشترین تعداد مرغ مادر در استان مازندران است، گفت: خسارت دیدگان در این جریان سه دسته هستند. برخی مرغ‌داران در پی شیوع آنفلوانزا، مجبور به فروش جوجه‌یشان به قیمت ارزان شدند و خسارت دیدند، ضمن اینکه عده‌ای هم به دلیل مجاز نبودن بارگیری مرغ، مجبور شدند مرغ خود را به قیمت کمتر به فروش برسانند.

یوسفی اضافه کرد: دسته سوم هم مرغ‌دارانی بودند که دامپزشکی در روستاها مرغ‌های بومی آنان را معدوم کرده است و بنابراین ما نمی‌دانیم این پول را به کدام دسته از این افراد تعلق می‌گیرد.

وی، ۲ میلیارد تومان را برای جبران خسارت این ۳ دسته کافی ندانست و با اشاره به تبعات بروز آنفلوانزا و شایعاتی که در این زمینه مطرح شد، اضافه کرد: با توجه به خساراتی که در پی ارزانی مرغ در مازندران و آذربایجان شرقی و معدوم کردن مرغ‌های بومی روستایی پیش آمد، باید اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد تا آنها بتوانند نیرو جذب و از گسترش بیماری پیشگیری کنند، ضمن اینکه خسارت مرغ داران را بدهند.

این مقام مسئول افزود: میزان خسارت پرداختی باید از قیمت روز طیور یا دامی که قرار است معدوم شود، بالاتر باشد تا تولیدکننده ترغیب به اعلام بیماری شود، در غیر این‌صورت تولیدکنندگان اقدام به پنهان‌کاری می‌کنند؛ در نتیجه وسعت بیماری بیشتر خواهد شد و شاهد شیوع آن در سطح بیشتری از کشور خواهیم بود.

یوسفی با بیان اینکه دامپزشکی با تلاش فراوان موفق به کنترل بیماری شده ست، با توجه به درگیری کشورهایی چون ترکیه، پاکستان و روسیه و در معرض خطر قرار داشتن ایران، تاکید کرد: به همین دلیل دامپزشکی باید همیشه آمادگی داشته باشد، چراکه  تنها جایی که می‌تواند مانع سرایت این بیماری شود یا بیماری را کنترل و از گسترش آن جلوگیری کند، این سازمان است.

وی با بیان اینکه استانداری مازندران باید این مبلغ  را در اختیار دامپزشکی استان قرار دهد، افزود: دیگر نقاطی که بیماری در آنجا مشاهده شده از جمله آذربایجان شرقی هم باید از سوی دولت حمایت شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه صادرات مرغ قرار بود مجددا از سر گرفته شود، ادامه داد: باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی در این زمینه رخ می دهد، ضمن اینکه دامپزشکی ایران این اطمینان را به دامپزشکی عراق داده است که ما در مرغ‌داری های صنعتی مشکلی نداریم.

یوسفی با اشاره به اینکه صادرات مرغ کشته به افغانستان ممنوعیتی نداشته است، افزود: صادرات مرغ زنده به این کشور را فعلا متوقف اعلام کرده‌اند.  

وی در مورد افزایش قیمت مرغ در بازار طی روزهای اخیر اظهارداشت: قیمت کمی بهبود یافته و معمولا در تعطیلات و اعیاد چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

این مقام مسئول  افزود: ما ‌به تدریج به سمتی پیش می رویم که برای جلوگیری از زیان، تولید را متعادل کنیم، ضمن اینکه این اقدام از دو ماه پیش شروع و قرار شده است تولید جوجه مقداری کاهش یابد تا قیمت‌ها متعادل شود، چراکه امسال زیان زیادی متوجه صنعت طیور کشور شد.