وام‌های اشتغالزایی روستائیان را بدهکار کرده است

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در اختصاص وام اشتغال به مناطق روستایی بر امکان سودآوری آن توجه لازم نشده است، گفت: این امر منجر شده که روستائیان کشور بدهکار شوند و اکنون با پدیده‌ای به نام روستائیان بدهکار مواجه هستیم.

به گزارش اگری پرس؛ علی ربیعی امروز در مراسم روز روستا و عشایر اظهار کرد: روستاها نماد تولید خودکفا در کشور شناخته شده‌اند اما به این مناطق آن توجهی که لازم است انجام شده و به دلیل توسعه نامتوازن آسیب دیده است.

وی افزود: در شرایط فعلی شاهد مهاجرت نسل سوم از روستاها هستیم و برخی از روستاها نیز که مهاجرت نمی‌کنند تبدیل به حاشیه‌نشین شده‌اند.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب خاستگاه بسیاری از انقلابیون مناطق روستایی بوده است و نگاه عاطفی به روستاها داشته‌اند اما به دلیل سیاستگذاریهای اشتباهی که انجام شده است روستاهای کشور توسعه مناسبی نداشته‌اند.

ربیعی گفت: دفترچه درمانی روستائیان به یک باره به ۴ برابر افزایش یافت، وضعیت ITC روستایی و بهره‌مندی از برق، گاز و جاده در حال بهبود است اما باید در نظر گرفت که چه اتفاقی رخ داده که با وجود این بهبود زیرساخت‌ها زندگی روستایی به شکل مورد نظر بهبود نیافته است.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد روستایی را نباید به منابع آب و خاک متصل کرد گفت: آوردن فشار بیش از حد به منابع آب و خاک به منظور توسعه روستایی اشتباهی بود که اکنون نباید دیگر صرفا روستاها را متصل به منابع آب و خاک آنها دانست.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی افزود: توسعه نیافتن صنایع کوچک روستایی و فشار اشتغال بر بخش کشاورزی مشکلی است که در استراتژی‌های اشتغال روستایی، برای تنوع اشتغال به آن توجه نشده است.

ربیعی گفت: روستائیان برای اشتغال‌های نوین مهارت‌های لازم را یاد نگرفته‌اند و حتی وام‌هایی با بهره کمی که برای توسعه اشتغال در روستاها اختصاص یافته است امکان سودآوری آن مورد توجه قرار نگرفته و در نهایت منجر به بدهکار شدن روستائیان شده است.