واردت برنج متوقف شد + سند

بحث واردات برنج در فصل برداشت برنج موضوعی است که مدتی است نقل محافل کارشناسان کشاورزی شده است.

به گزارش اگری پرس؛ علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی در خصوص واردات برنج  با اشاره به اینکه صراحت قانونی داریم که در  در فصل برداشت  محصولات مثلا فصل برداشت برنج، برنج وارداتی نداشته باشیم گفت: این مطلب را بارها به مسئولان مربوطه گوشزد کردیم اما پاسخگو نیستند و این اقدام به صراحت نشاندهنده این است که می‌خواهیم بر علیه تولید و تولیدکننده  داخلی قیام کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی قانون به صراحت اعلام می‌دارد که مجوز وارداتی همچون برنج بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است جای تعجب است که چرا این اتفاق نامیمون رخ می‌دهد گفت:‌این جای بحث و بررسی دارد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی واردات برنج به کشور باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در این رابطه تا کنون بارها به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داده شده است  و باز هم تذکر می‌دهیم گفت: اما مبارزه با این پدیده احتیاج به قاطعیت دارد که در دستگاه اجرایی وجود ندارد و کار مجلس تصویب قانون در این زمینه بود که تصویب شده است  و مشکل قانونی برای مقابله با آن وجود ندارد اما دستگاه اجرایی باید آن را اجرا کند.

محمود حجتی در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف ثبت سفارش برنج وارداتی شده است.

حجتی در این نامه از واردات یک‌میلیون تن برنج در ۵ماهه نخست امسال انتقاد و تأکید کرده است این رقم واردات بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است.

وی با توجه به این موضوع و همچنین با درنظر گرفتن رکود حاکم بر بازار داخلی خواستار توقف هرگونه ثبت سفارش جدید برنج شده است.

مجتبی خسروتاج با تأیید ارسال این نامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی خود طی نامه‌ای با اشاره به واردات بیش از یک‌میلیون تن برنج در پنج‌ماهه اول امسال خواستار توقف ثبت سفارش واردات برنج تا اطلاع ثانوی شده است.

دولت طی بخشنامه‌ای آزاد شدن واردات برنج از اول آذر را اعلام کرده بود اما تاکنون سایت ثبت سفارش واردات برنج باز نشده است.