واردات۵۸٫۴ میلیارد دلاری ۲قلم کالا/شواهد رسمی «وارداتچی بودن» وزارت جهاد کشاورزی

گزارش های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد طی ۸ سال گذشته، ۵۸.۴ میلیارد دلار صرف واردات غلات و دانه‌های روغنی شده است.

به گزارش خبرنگار اگری پرس، در حالی که آمارها حکایت ازاین دارد که مطابق آمار گمرک در ۱۲ماهه اول سال ۹۵ بیش از یک میلیون تن گندم وارد کشور شده است اما همچنان دولتی ها مدعی خودکفایی و صادرات ۳میلیون تن گندم هستند.
محمود حجتی،وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در جریان تبلیغات انتخاباتی با انتقاد از اینکه چرا برخی رسانه ها نسبت به واردات انتقاد دارند گفت: برخی ما را به “واردات چی” متهم می‌کنند، باید به آنها گفت که اگر می‌خواهید مسئولیت بگیرید، چرا دروغ می گویید این که کشور با چه مشکلاتی روبرو بود و امروز بر اساس آمار گمرک و دیگر اعداد و ارقام که جزو آمارهای رسمی کشور است، چه وضعیتی دارد بر همه روشن است و خودتان گفتید که در گندم چه اتفاقی افتاد و این در حالی است که ایران امروز بیش از نیاز خود گندم تولید کرده و دنبال بازار صادراتی است و شب عید سال گذشته ۸.۵ میلیون تن گندم مازاد ذخیره وجود داشت.
وی ادامه داد: در زمینه دانه های روغنی نیز اتفاقات مشابهی رخ داد چراکه ضریب خودکفایی روغن در کشور از ۶ تا ۷ درصد در دولت اصلاحات به حدود ۱۶ درصد رسید.
حجتی گفت: به عنوان مثال میزان تولید کلزا تا ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت و وقتی که دوباره در دولت یازدهم روی کار آمدیم و می‌خواستیم مانند گذشته دانه های روغنی را توسعه دهیم دیدیم که کود، بذر و دیگر ملزومات تولید وجود ندارد و همه چیز خراب شده است.
اما دوباره برای کلزا و دانه های روغنی مجری منصوب کردیم و بذر آن را نیز از طریق موسسه های تحقیقاتی داخلی و خارج از کشور وارد کردیم، همچنین در خرید محصولات کشاورزی نیز همه قیمت ها را افزایش دادیم و میزان تولید آن‌ها افزایش یافت .
امروز با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای بسیار دولت در زمینه تامین منابع مورد نیاز تولید کلزا حدود ۳ برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.
خلاصه اینکه ادعای خودکفایی در کالاهای اساسی در حالی از سوی حجتی ادامه دارد که حتی با استناد به آمارها هم عدم خودکفایی را نپذیرفته است.
مطابق نیاز کشوردر سال۹۵ می بایست ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن واردات گندم می داشتیم تا به خودکفایی برسیم. این درحالی مطابق آمار تولید بر گرفته از آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی  در سال ۹۵ نزدیک به  ۱٫۵ میلیون تن واردات گندم داشته ایم.

با استفاده از فرمول محاسبه ضریب خودکفایی که تولید بخش کشاورزی تقسیم بر تولید با واردات خالص بخش کشاورزی است در سال ۹۵ کشور در گندم خودکفا نشده است. چرا که با توجه به این فرمول و لحاظ کردن میزان واردات و تولید، ضریب خودکفایی ۹۰٫۸ درصد می شود و برای رسیدن به خودکفایی ۹٫۲ درصد  فاصله داریم.
علاوه بر این سند گزارش های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد به‌خلاف برخی ادعاها ضریب خودکفایی اقلام اساسی کشاورزی طی سالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است و طی ۸ سال گذشته، ۵۸.۴ میلیارد دلار صرف واردات غلات و دانه‌های روغنی شد.
با این حساب که گزارش های رسمی بانک مرکزی هم واردات غلات و دانه های روغنی را ثابت می کند بازهم حجتی مدعی این است که “واردات چی” نیست.

تصاویر گزارش بانک مرکزی