واردات ۸۲۳ هزار تن شکر در ۹ ماهه نخست سال جاری

در سال ۹۳، ۸۲۳ هزار تن شکرخام در ۹ ماه نخست سال جاری به کشور وارد شد که ۳۲ درصد آن توسط بخش دولتی و مابقی توسط ۹ شرکت بخش خصوصی وارد شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکرخام گفت: میزان واردات شکرخام در ۹ ماه نخست سال جاری ۸۲۲ هزار و ۸۰۰ تن است که در مقایسه با رقم یک میلیون و ۵۷۹ هزار تن سال ۹۲ و یک میلیون و ۶۷۹ هزار تن سال ۹۱ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

ابوالقاسم فلاحتی افزود: سالانه ۵۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق واردات شکرخام انجام می‌شود که در سال جاری به‌دلیل ذخایر موجود، ۳۰۰ هزار تن کمتر از برآورد انجام شده شکر وارد شد.

فلاحتی ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۴ درصد از واردات ۸۲۲ هزار و ۸۰۰ تنی شکرخام توسط ۱۰ شرکت و شش درصد مابقی توسط ۱۲ شرکت بازرگانی وارد شده است.

وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده ۲۶۲ هزار تن از شکر مورد نیاز کشور را با سهم ۳۱٫۸ درصد از کل صادرات را در اختیار دارد و بعد از آن یک هلدینگ ورامینی از طریق سه شرکت با واردات ۲۲۴ هزار تن و ۳۱٫۶ درصدسهم از کل واردات به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان شکر خام به حساب می‌آید.

فلاحتی تأکید کرد: میزان واردات شرکت بازرگانی دولتی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۵۰۶ هزار تن و ۵۸۸ هزار تن بوده که به ترتیب سهم ۳۰ و ۳۷ درصدی در واردات داشته است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ نیز ۱۲ شرکت با یک میلیون و ۵۲۷ هزار تن، ۹۶ درصد واردات و در سال ۹۱، هفت شرکت با یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن ۷۴٫۶ درصد از کل صادرات را انجام داده‌اند.