واردات کود، سنگ پیش پای تولیدکنندگان انداخت

دبیر انجمن تولیدکنندگان کود کشور گفت:سالانه از پنج میلیون تن کودی که مورد استفاده قرار می گیرد حدود ۲ میلیون تن آن توسط پتروشیمی ها تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن سیروس دبیر انجمن تولیدکنندگان کود کشور با اشاره به آخرین وضعیت تولید کود کشور اظهار داشت: سالانه از پنج میلیون تن کودی که مورد استفاده قرار می گیرد حدود ۲ میلیون تن آن توسط پتروشیمی ها تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد واردات کود توسط شرکت خدمات حمایتی صورت می گیرد، افزود: اصرار دولت مبنی بر ماندن در بازار مانع واردات کود از سوی بخش خصوصی می شود.

سیروس ادامه داد: علی رغم برنامه ریزی های مناسب برای توسعه تولید ، اقدامات وزارت جهاد نوعی سنگ اندازی در این راه محسوب می شود.

دبیرانجمن تولیدکنندگان کود از تولید ۳۰۰ هزارتن کود سوپر فسفات ساده خبر داد و گفت: البته در کنار این امر بیش از ۲۰ معدن خاک فسفات بسیار غنی در کشور وجود دارد که می تواند مواد اولیه کارخانجات کود فسفاته را تامین نماید.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واردات کود سوپر فسفات تریپل بیان کرد: علی رغم ظرفیت غنی در تولید کود سوپر فسفات ساده اما از سوی وزارت جهاد کشاورزی واردات کود سوپر فسفات تریپل که جاگزین فسفات ساده است ،صورت می گیرد.

سیروس با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: براین اساس برای دفاع از تولید داخل و اشتغال باید تلاش مضاعف نمود چرا که با برنامه ریزی صحیح می توان واردات را تبدیل به یک فرصت برای تولید و صادرات تبدیل کرد.