واردات سویا و ذرت تراریخته/ پیشنهاد قیمت خرید تضمینی گندم را مردادماه داده‌ایم

وزیر جهاد کشاورزی در مورد علت اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، گفت: مرداد ماه پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد داده‌ایم و ما هم علاقه‌مندیم که زودتر این نرخ‌ها اعلام شود.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ محمود حجتی صبح امروز در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم باغبانی ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به آغاز کشت پاییزه، چرا هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم اعلام نشده است، گفت: ما در مرداد ماه پیشنهاد خود را تقدیم دبیرخانه شورای اقتصاد کرده‌ایم و امیدواریم این موضوع به موقع بررسی و قیمت‌ها اعلام شود.

به گزارش خبرنگار فارس، نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته با تأخیر زیادی اعلام شد، علیرغم آنکه قرار بوده بر طبق قانون افزایش نرخ خرید تضمینی بر اساس نرخ تورم باشد، وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته افزایش ۹ تا ۱۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم را به شورای اقتصاد پیشنهاد داد، اما تنها نرخ خرید تضمینی گندم ۲٫۲ درصد افزایش یافت و امسال نیز با آغاز کشت پاییزه همچنان نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نشده است.

خبرنگاری همچنین از حجتی در مورد واردات محصولات تراریخته پرسیدند که حجتی با تأیید این موضوع، گفت: ما محصولی که تراریخته باشد، در کشور تولید نمی‌کنیم، اما بخشی از محصولات تراریخته مانند سویا و ذرت و کمابیش برخی دیگر از محصولاتی که وارد می‌شوند، تراریخته هستند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع، تصریح کرد: منتها مکانیزم‌هایی را از مقررات بین‌المللی و فرآیندهای قوانین داخلی برای واردات این محصولات طی می‌شود، تا از لحاظ سبک و مشخصات فنی و گواهینامه‌های لازم، چک شود و در عین حال طبق قوانین موضوعی مملکتی این محصولات مراحل خود را طی می‌کند و سپس برای مصرف در بازار عرضه می‌شود.

این سخنان حجتی در حالی است که طبق مصوبه مجلس واردات و تولید محصولات تراریخته منع شده و تنها تحقیق در این حوزه مجاز اعلام شده است، موضوعی که این روزها کلانتری رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست و قره‌یاضی نماینده وی به شدت خواستار تغییر آن هستند و عنوان می‌کنند که استفاده از محصولات تراریخته مشکلی ندارد.