واردات بی‌رویه سم مهلک برای کشاورزی و خودکفایی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه لازم است در دوران پسا تحریم زیرساخت‌های تولید را فراهم و توسعه بخشیم، گفت: دولت‌های گذشته همواره برای برآورده کردن تقاضا تفکر غلط تأمین نیازها از طریق واردات را اجرا کردند.

به گزارش اگری پرس عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه در حوزه تجارت اعم از صادرات و واردات سیاست‌گذاری دولت در زمینه محصولات کشاورزی در دوره پساتحریم چگونه باید باشد، گفت: نقش کشاورزی در دوران پسا تحریم بسیار حائز اهمیت است و نباید اجازه بدهیم تلاطم هیجانی ناشی از این دوران ما را به سمتی ببرد که منجر به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی به صورت افسار گسیخته شود.

وی افزود:‌ واردات بی‌رویه سم مهلک برای کشاورزی و استقلال و خودکفایی در تولید است.

پاپی‌زاده به صادرات محصولات کشاورزی در دوره پساتحریم اشاره کرد و بیان داشت: باید با برنامه‌ریزی صادرات کشاورزی را افزایش دهیم و از ظرفیت برخی کشورها مثل روسیه که هم دارای جمعیت فراوان است و هم در تأمین مواد غذایی به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی دچار مشکل هستند، استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با مشکل تبادل تحریم ارز مواجه بودیم، اظهار امیدواری کرد: این مشکلات هر چه زودتر مرتفع شود و باید در صادرات روی کالاهایی مانند خرما، کشمش و خشکبار که دارای مزیت نسبی هستند، تمرکز کنیم.

وی افزود: صادرات برخی سبزیجات ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و در کشورهای هدف با چندین برابر قیمت خریداری می‌شود، بنابر این با تمرکز بر روی صادرات چنین محصولاتی در بخش کشاورزی می‌توان حتی آنها را جایگزین بخشی از درآمد نفتی کرد.

پاپی‌زاده با تأکید بر اینکه به جای واردات محصولات کشاورزی باید دانش و تکنولوژی آن را به کشور وارد کنیم، اظهار داشت:‌ در حال حاضر بذر برخی محصولات کشاورزی از خارج وارد می‌شود که با واردات دانش فنی و مهندسی تولید آن باید از واردات این گونه نیازها جلوگیری کنیم.

صنعت مرغ نیازمند واردات اجداد مرغ است

وی همچنین به واردات مرغ اجداد اشاره کرد و اظهار داشت:‌ اگر چه در تولید گوشت مرغ در کشور مشکلی نداریم، اما با توجه به واردات اجداد آن باید هر چه زودتر این نقیصه از طریق واردات تکنولوژی روز برطرف شود.

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه تقاضا همواره واردات را رقم می‌زند، گفت: در سال‌های گذشته دولت‌های مختلف برای جلب رضایت‌مندی مردم همواره کوتاه‌ترین راه یعنی واردات محصولات کشاورزی را انتخاب کرده‌اند و این امر دقیقاً با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر در دوران پساتحریم به جای این تفکر غلط به سمت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید محصولات کشاورزی و استقلال پیش برویم.

عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سوال که دولت چه وظایفی در حمایت از کشاورزی بر عهده دارد  و آیا کشاورزان باید در این دوران مستقل عمل کنند و یا اینکه باید از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند، گفت:‌ در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آمریکایی که کشاورزی کاملاً‌ مکانیزه و با ارزش افزوده بالاست باز هم کشاورزان از حمایت‌های دولتی بهره‌مند هستند.

وی افزود: اگر چه کشاورزان در این کشورها از بازدهی بالایی برخوردارند، اما باز هم در این کشورها به دلیل اهمیت خاص بخش کشاورزی سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی تزریق می‌شود.

پاپی‌زاده بیان داشت: با توجه به اینکه حاشیه سود بخش کشاورزی نسبت به صنعت و خدمات پایین است، بنابراین پرداخت یارانه یکی از راه‌های حفظ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: در کشور ما که کشوری توسعه نیافته است قطعا مشکلات بخش کشاورزی بیشتر و حاشیه سود هم کمتر است، بنابر این کشاورزان در یک مصاف نابرابر با سرمایه‌گذاران دیگر بخش‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به پایین بودن سود در بخش کشاورزی تصریح کرد: این امر به سیاست‌های غلط گذشته برمی‌گردد و باید با سیاست‌های تشویقی کمک کنیم تا سرمایه‌گذار بیشتری در بخش باقی بماند.

پاپی‌زاده در پاسخ به این سوال که استراتژی دولت در دوران پساتحریم در بخش کشاورزی چه باید باشد، گفت: حمایت قاطع از تولید داخل و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی باید استراتژی دولت در این بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی است، گفت: کل سرمایه‌گذاری که در بخش کشاورزی شده نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی حدود ۴ درصد است و دولت باید با تشویق سرمایه‌گذارها، سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش یابد.