واردات برنج با فشار مجلس متوقف شد/بازی با قانون با وقفه یک ماهه

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار بود واردات برنج از اول مرداد ممنوع باشد گفت: به جای آنکه وزارت جهاد کشاورزی بازار را تنظیم کند دلالان بازار را به دست گرفته اند. در حال حاضر به خاطر فشار مجلس واردات متوقف شده است. از ستاد تنظیم بازار درخواست داریم که این موضوع را جدی بگیرد.

علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با اگری پرس، با اظهار تأسف از واردات این محصول در فصل برداشت گفت:  در زمانی که فصل برداشت برنج است شاهد واردات برنج در مازندران و گیلان بودیم. به همین دلیل این سوال مطرح می شود زمانی که قرار بود همزمان با برداشت برنج در اول مرداد برنج وارد نکنیم چرا قانون را به اول شهریور تغییر دادند؟

وی ادامه داد:در اول مرداد ماه اعلام شد که اوروگوئه یا فلان برنج وارد شد و سپس مجلس اعلام کرد که برنج ها آلوده است. درحالی که برنج های وارداتی را ۵ ماه بعد وارد بازار کردند باید گفت که این موضوع جز یک شوک رسانه ای نیست.

شاعری ادامه داد: برخی میزان مصرف سرانه برنج را بیشتر از حد معمول اعلام می کنند تا بهانه ای برای واردات  داشته باشند،مطابق جمع بندی هایی که با حضور نمایندگان ۴۰سازمان داشته ایم، مصرف سرانه برنج کلاً ۳۶ تا۳۷ کیلوگرم است.اما این رقم از قسمت های مختلف به رقم های دیگر اعلام می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقداماتی را برای پیگیری واردات برنج با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و آقای حجتی داشته ایم گفت: اقای حجتی موقع رأی اعتماد به ما قول داده بودند که به هیچ عنوان اجازه واردات را نمی‌دهند و ما هم قول همکاری دادیم و به آقای شریعتمداری رئیس ستاد تنظیم بازار گفتیم که می‌گویند شما مقصرید، اما با وقفه‌ یک‌ماهه بازی کردند و آن را با یک ماه تأخیر یعنی از ابتدای شهریور به اجرا درآوردند.

وی با تأکید بر اینکه برنج داخلی کافی است و نیازی به واردات نداریم افزود: به جای آنکه وزارت جهاد کشاورزی بازار را تنظیم کند دلالان بازار را به دست گرفته اند. در حال حاضر به خاطر فشار مجلس واردات متوقف شده است. از ستاد تنظیم بازار درخواست داریم که این موضوع را جدی بگیرد.

به گزارش اگری پرس؛ طی چند سال گذشته برای جلوگیری از واردات بی رویه دولت طبق مصوبه‌ای واردات و ثبت سفارش برنج خارجی را هر ساله از اول مرداد تا پایان برداشت ممنوع کرده بود، اما امسال با دستور وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برای یک ماه دیگر به تعویق افتاد و دهم تیرماه اعلام شد که تا اول شهریور واردات برنج امکانپذیر است.