هنوز با مقصران امحای ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی برخورد نشده است

در حالی که امحای ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی توسط سازمان تعاون روستایی و به بهانه تنظیم بازار، منتقدان بسیار زیادی داشت، اما هنوز با مقصران آن برخورد نشده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس دفن و معدوم سازی ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی خرید تضمینی شده، توسط سازمان تعاون روستایی استان فارس در حالی که چند روز قبل به یکی از جنجالی‌ترین اخبار رسانه‌ها تبدیل شده بود، در هیاهوی اخبار همان رسانه‌ها در حال فراموشی است.

محو و فراموشی موضوع امحای سیب‌زمینی از اخبار رسانه‌ها و اذهان مخاطبان آنها در حالی اتفاق می‌افتد که علیرغم انتظار، تاکنون هیچ مسئولی در قبال این اتفاق ناخوشایند نه بازخواست و نه برکنار شده است.

۹۰ درصد بینندگان در نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی با دفن سیب‌زمینی مخالفت کردند و حدود ۴۶ درصد آنان معتقد بودند که باید این سیب‌زمینی‌ها رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مورد سیب‌زمینی‌های امحا شده می‌‌گوید، کسی سیب‌زمینی سالم را امحا نمی‌کند و اگر کسی اقدام به امحای سیب‌زمینی سالم کند، این موضوع قابل پیگیری است، اما سؤال اینجاست که چرا در اثر بی‌توجهی برخی مسئولان ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی فاسد شده، که به قول خودشان مجبور به امحا و دفن آن شوند.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی قبلا خبرداده بود که بازرسان ویژه وزارتخانه مشغول رسیدگی به موضوع امحای سیب‌زمینی هستند و اگر قصوری در آن اتفاق افتاده باشد، به آن رسیدگی می‌شود، در صورتی که هنوز نتایج این رسیدگی اعلام نشده و ظاهرا کسی به عنوان مقصر پیدا نشده است.

از طرفی در حالی که حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اصرار دارد که امحای سیب‌زمینی‌ها در راستای تنظیم بازار نبوده، اما تمامی اقدامات انجام شده توسط این سازمان حکایت از این اقدام در راستای تنظیم بازار دارد.

صفایی اظهار داشت: در تیرماه امسال با این موضوع مواجه شدیم که سیب‌زمینی بهاره قیمتش به کمتر از صد تومان رسیده است، بنابراین بر اساس مأموریت اقدام به خرید سیب‌زمینی در جهرم و داراب کردیم.

صفایی تصریح کرد: در دوره‌ای که خرید سیب‌زمینی انجام می‌شد و این سیب‌زمینی‌ها فقط ۱۰ تا ۳۰ روز امکان نگهداری و انبارداری داشت، طبق قانون شرایط عرضه به بازار را نداشتیم، زیرا عرضه دوباره آن به بازار موجب پایین آمدن قیمت می‌شد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: بنابراین مجوزی ارائه شد برای اینکه بخشی از ۱۷۰۰ تن  سیب‌زمینی‌‌های خریداری شده به صورت تضمینی در شیراز به کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی داده شود و بقیه آن به صورت قانونی و زیر نظر کمیته‌ای متشکل از نماینده دادستانی، وزارت بهداشت برای اینکه در حال فساد بود، مدفون و امحا شود.‌

به هرحال سیب‌زمینی‌ها در یک کشور اسلامی امحا شده  و بخشی از بیت‌المال در حالی که می‌توانست صرف نیازمندان شود، زیر خروارها خاک مدفون شد و از بین رفت، اما نکته حائز اهمیت این است که نباید تکرار این گونه مسائل را داد و برای این کار باید مقصران مجازات شوند.

حتی در استفتایی از آیت اله علوی گرگانی در مورد امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی به بهانه تنظیم بازار ، اعلام شده بود ، «مصداق اسراف و حرام است و بهانه های افت قیمت مجوز این گونه اعمال نمی‌شود.»

در اعتراض به این مساله دفن سیب زمینی به بهانه تنظیم بازار یک نماینده مجلس استعفا کرد، ولی هیچ نماینده دولت استعفا نکرد و حتی عذر خواهی نکرد، در حالی که برخی خانوارهای محترم به خاطر مناعت طبع حاضر به ابزار نیاز به دیگران نیستند، ولی واقعا نیاز به کمک نیاز غذایی دارند.