هفت رقم زراعی جدید در کشور رونمایی شد

در پنجمین روز دهه فجر امسال‏، هفت رقم زراعی جدید به نام‌های گندم پایا، گندم کبیر، جو ماهنشان، جو اراد، جو فراز، نخود علوفه‌ای پایونیر، خللر رقم آراز به صورت استانی در موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خشنود علیزاده رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراسمی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک دهه فجر، گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای جدید موسسه ارائه کرد و گفت: ارقام زراعی جدید در مقایسه با ارقام موجود در کشور برتری عملکرد دارند و برای معرفی این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی انجام ‌شده است.

خشنود علیزاده افزود: هم‌اکنون ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در ایستگاه‌ها و مزارع ۱۶ استان کشور در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تاکنون توسط این موسسه ۸۷ رقم جدید معرفی و بذر این محصولات در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است، گفت:، گندم، جو، نخود، عدس و دانه‌های روغنی از جمله ارقام معرفی ‌شده این موسسه است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به نفوذ بالای ۶۰ درصدی ارقام جدید موسسه با توجه به آمار بخش اجرا، به نقش مهم یافته‌های جدید موسسه در تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد.

وی در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار کرد: موسسه تحقیقات دیم کشور در پشتیبانی فنی و تامین هسته‌های بذری در جهش تولید همکاری فعال و نزدیکی با معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی به عنوان مجری طرح و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان پشتیبان اعتباری طرح داشته است.

خشنود علیزاده ضمن قدردانی از زحمات تمام همکاران در ستاد و مراکز، با اشاره بر لزوم گسترش ارتباطات با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور بر رشد و بالندگی موسسه به عنوان کانون تحقیقات دیم کشور با استفاده از توانمندی‌های داخلی و استفاده از ظرفیت‌های خارج از مجموعه بویژه بخش خصوصی تاکید کرد.

در ادامه مراسم، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی‏، به نقش مهم موسسه تحقیقات دیم در امنیت غذایی اشاره کرد و افزایش تولید را از دستاوردهای مهم موسسه با توجه به تغییر اقلیم دانست و از تلاش‌های این موسسه بویژه در معرفی ارقام محصولات جایگزین آیش برای دیمزارهای استان قدردانی کرد.

اکبر فتحی با بیان این که ارقام معرفی ‌شده در مقایسه با بذر‌های محلی، ۲ تا ۳ برابر برتری عملکرد دارند، افزود: ایجاد امنیت غذایی، افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش واردات گندم از دستاورد‌های موسسه و محققان در معرفی ارقام جدید است.

امام ‌جمعه مراغه نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات شاخص و اثربخشی موسسه دیم در سطح ملی و منطقه‌ای، ضمن تاکید بر استفاده از روش‌های نوین و تجمیع اراضی کشاورزی، پیشنهادهای مهمی در خصوص افزایش و تقویت تولید گندم و محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی استان ارائه کرد.

آیت‌الله پورمحمدی به استفاده از روش‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی تاکید کرد و افزود: تجمیع اراضی کشاورزی برای افزایش تولید و جلوگیری از وابستگی به واردات ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم موجب افزایش تولید این محصول اساسی خواهد شد.

انتهای