هشدار تاجر بزرگ خشکبار ایران: ۱۰ سال دیگر “پسته کرمان” نخواهیم داشت

اسدالله عسگراولادی گفت: استان کرمان با بحران جدی مواجه است و هر سال شاهد کاهش بیشتر تولید پسته در این استان هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال آینده دیگر در این استان پسته نخواهیم داشت.

به گزارش اگری پرس؛

رئیس اتاق ایران و چین و از تجار مهم خشکبار کشور می‌گوید: میزان برداشت محصول در سال جاری ۲۰۰ هزار تن بوده است و صادرات محصول جدید امسال از شهریور ماه آغاز شده است.

اسدالله عسگراولادی می‌گوید: «پیش‌بینی برداشت محصول در سال جاری ۲۵۰ هزار تن بود ولی ۲۰ درصد محصول دچار پوکی شد و به همین دلیل میزان برداشت محصول ۲۰۰ هزار تن بود».

او با اشاره به اینکه دلیل اصلی پوکی ۲۰ درصد محصول امسال خشکی هوا در تیرماه بود که به بخشی از محصولات آسیب وارد کرد، می‌گوید: «صادرات محصول امسال از شهریور ماه شروع شده است و تاکنون ۱۵ هزار تن پسته صادر شده است».

رئیس اتاق ایران و چین با ابراز اینکه قیمت پسته امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵ تا ۶ درصد رشد داشته است، گفت: «هزینه تولید در سال جاری به‌دنبال افزایش دستمزد کارگر و… رشد داشته است و همین موضوع هم باعث شده که قیمت ۵ تا ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد».

او درباره قیمت پسته صادراتی گفت: «قیمت پسته صادراتی درجه متوسط ۳۰ هزار تومان در کیلو و قیمت پسته درجه یک حدود ۳۵ هزار تومان است که حدوداً کیلویی ۸ دلار می‌شود».

بخش‌های مختلف کشورمان و به‌خصوص استان کرمان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید پسته در کشور در سال‌های گذشته دچار بحران شدید آب بوده است، عسگراولادی همچنین درباره تأثیرات منفی بحران آب بر تولید پسته می‌گوید: «در سال‌های گذشته بحران آب اثرات بسیار شدیدی بر تولید پسته به‌خصوص در استان کرمان گذاشته است به‌صورتی که تولید محصول ۴۰ درصد کاهش داشته است. در نتیجه بحران آب برداشت محصول پسته که بیش از این ۸۰ درصد آن در استان کرمان صورت می‌گرفت حالا به ۴۰ درصد در این استان رسیده است و الآن تولید پسته در کشور به استان‌های دیگری مانند خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شهر دامغان و نقاط دیگر منتقل شده است و ما شاهد کشت پسته در مناطق جدیدی در کشور هستیم. حالا می‌شود گفت که استان کرمان که در سه شهر بزرگ آن یعنی کرمان، رفسنجان و سیرجان کشت پسته صورت می‌گرفت با بحران جدی مواجه است و هر سال شاهد کاهش بیشتر تولید پسته در این استان هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال آینده دیگر در این استان پسته نخواهیم داشت مگر اینکه برای مشکل آب فکری اساسی شود».

عسگراولادی در ادامه به تولید پسته در آمریکا هم اشاره کرد و گفت: «سال گذشته کشور آمریکا تولید بیشتری از ما داشت و از ایران جلو افتاده بود ولی امسال محصول کمتری داشته است. سال گذشته تولید آمریکا ۴۰۰ هزار تن بود در حالی که ما ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن داشتیم ولی امسال میزان تولید محصول‌مان تقریباً به یک اندازه است».