هزاران هکتار از مزارع ذرت مشکوک به تراریخته در مجارستان نابود شد/اعمال ممنوعیت مصرف ۱۰ ساله در پِرو

در پی اعمال ممنوعیت استفاده از محصولات تراریخته در ۳۸ کشور جهان به تازگی مجارستان هزاران هکتار از مزارع ذرت مشکوک به تراریخته را نابود کرد و پِرو هم ممنوعیت ۱۰ ساله برای استفاده از این گونه محصولات اعمال کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس اظهارات وزیر توسعه روستایی کشور مجارستان موضع بسیار سختی در برابر محصولات تراریخته (دست‌کاری شده ژنتیکی) گرفته  و به تازگی اقدام به تخریب هزاران آکر از مزارع تولید ذرت کرده که مشکوک به استفاده از ذرت تراریخته بودند.

مجارستان کشوری است که استفاده از محصولات تراریخته را در این کشور ممنوع کرده و در موضعی مشابه کشور پِرو هم ممنوعیت ۱۰ ساله برای استفاده از محصولات تراریخته در این کشور اعمال کرده است.

بر اساس این گزارش تقریباً‌ هزاران آکر از محصولات ذرت که مشکوک به این بودند که بذر آنها تراریخته بوده شخم زده شد.

در حال حاضر بازرسان کشور مجارستان علیرغم اینکه استفاده از محصولات تراریخته ممنوع شده همچنان به بررسی‌های خود ادامه می‌دهند و هر نوع بذر مشکوک را از بین می‌برند. در این بررسی‌ها برخی کنترل‌کنندگان بذور محصولات تراریخته هم پیدا کردند.

بر اساس این گزارش، برخی شرکت‌های عمده در جهان هستند که به تولید بذور تراریخته اقدام می‌کنند مشهورترین آنها شرکت آمریکایی مونسانتو است که این شرکت نه تنها اقدام به بذر و محصولات تراریخته می‌کند بلکه بسیاری از سموم شیمیایی را هم در انحصار خود دارد.

این شرکت آمریکایی به گونه‌ای عمل می‌کند که کشورهای مصرف‌کننده بذر آنها مجبور می‌شوند در ادامه نیز تنها بذر این شرکت را خریداری کنند.

به گزارش فارس، تاکنون ۳۸ کشور جهان به استفاده از محصولات تراریخته را در کشورشان ممنوع کرده‌اند که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

علیرغم اینها به گفته دبیر کل خانه کشاورز سالانه ۵٫۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشورمان می‌شود. در برنامه ششم توسعه هم بندی را برای حمایت از محصولات تراریخته گنجانده‌اند.

برخی افراد در بدنه دولت هم تلاش می‌کنند تا تولید و مصرف محصولات تراریخته را در کشور ترویج کنند. آنها معتقدند استفاده از محصولات تراریخته می‌تواند تولید گسترده کشاورزی را موجب شود.

بسیاری از کشورها در حالی که سالها از این محصول استفاده می‌کردند به تازگی آن را ممنوع کردند. کشور بورکینافاسو که از بیش از ۱۰ سال گذشته کشت کتان و پنبه تراریخته به عمل می‌آورد به تازگی با اعتراض صنایع نساجی تولید این محصول را ممنوع کرد.صنایع نساجی اعتراض کردند که با استفاده محصولات تراریخته به مرور طول الیاف، کتان و پنبه کوتاه و کم کیفیت شده و تولید پوشاک و لباس برای آنها به صرفه نیست.

علاوه بر این گزارش‌هایی وجود دارد که محصول تراریخته می‌تواند منشأ بسیاری سرطان‌ها، نارسایی‌های کبدی و تولدهای ناقص شود.