هدف‌گذاری ۵۰۰ هزار تنی تولید پسته در کالیفرنیا/ رقابت تنگاتنگ ایران و آمریکا در بازار پسته

در حالی که آمریکا هدف‌گذاری ۵۰۰ هزار تنی پسته طی پنج سال را برای خود برنامه‌ریزی می‌کند، تصویب قوانین بی‌مطالعه نظیر پروانه‌دار کردن چاه‌های فاقد پروانه، باعث تخلیه شدن منابع زیرزمینی کشور شده و عملاً روند تولید پسته در استان کرمان را در سیر نزولی قرار داده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عضو هیئت‌مدیره انجمن پسته کشور امروز با اعلام این خبر گفت: برداشت پسته در باغ‌های پسته کشور آغاز شده و انتظار می‌رود حجم تولید پسته در مقایسه با سال گذشته از افزایش نسبی برخوردار باشد و حجمی حدود ۲۰۰ هزار تن را شاهد باشیم.

رضا نظری افزود: اخبار رسیده از کشور آمریکا حاکی است، به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، میزان تولید پسته این کشور در مقایسه با سال گذشته از روند کاهشی برخوردار بوده و سال جاری ایران بتواند حضور پررنگ‌تری در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

 

قیمت‌گذاری پسته با کالیفرنیا است

وی از قیمت‌گذاری پسته توسط آمریکا خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته ایران شناخته شده است که از قدمت طولانی‌‌تری نسبت به آمریکا برخوردار است، اما تعیین قیمت پایه پسته در بازارهای بین‌المللی در اختیار ایران نیست.

نظری ادامه داد: موضع‌گیری‌های سیاسی و قدرت‌های لابی آمریکا باعث شده تعیین‌کننده قیمت پسته در بازارها از آن این کشور باشد؛ لذا قیمت صادراتی پسته طی هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت پسته فندوقی ۳۰۲۲، هشت دلار و ۷۰۰ سنت تا ۹ دلار خرید و فروش می‌شود.

 

هدف‌گذاری ۵۰۰ هزار تنی پسته در آمریکا، طی پنج سال آینده

عضو هیئت‌مدیره انجمن پسته کشور یادآور شد: در حالی که ساماندهی پسته به‌صورت مدون و با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌های داخلی باعث شده تولید پسته در برنامه‌های پنج‌ساله تا ۵۰۰ هزار تن برآورد شود،‌شرایط آبی کشور و شوری آب استان کرمان باعث شده است روند تولید پسته در ایران رو به کاهش باشد.

نظری تأکید کرد: در صورتی که مناطق جدید پسته‌خیز در خراسان، یزد و کرمان به کمک تولید پسته کشور بیاید، می‌توان انتظار داشت حجم تولید پسته در روند کنونی ثابت یا اندکی افزایش داشته باشد، اما محدودیت‌های آبی اجازه توسعه افقی باغ‌های پسته را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: در صورتی که ترویج وزارت جهاد کشاورزی به کمک پسته‌کاران بیاید و بتوانند از مدیریت آب بهره‌گیری حداکثری برای گرفتن محصول داشته باشند، می‌توان انتظار داشت حجم تولید پسته در کرمان در حجم کنونی ثابت باقی بماند.

 

خسارت غیرقابل جبران قانون پروانه‌دار کردن چاه‌ها به کشاورزی

عضو هیئت‌مدیره انجمن پسته کشور همچنین گفت: قانون پروانه‌دار کردن چاه‌های فاقد پروانه که چند سال پیش بدون مطالعه علمی تصویب شد و به اجرا گذاشته شد، باعث شد عملاً سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه شود؛ این در حالی است که در صورت مدیریت بهینه آب می‌توان ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی، از ضرر و زیان آن نیز جلوگیری کرد.

نظری در ادامه افزود: اکنون برای توسعه باغ‌های پسته که از ارزآوری بالاتری برخوردار هستند، باید اراضی کشاورزی سایر محصولات نظیر یونجه و ذرت به کشت پسته اختصاص پیدا کند که باید دید چنین جایگزینی اساساً به نفع اقتصاد کشور خواهد بود یا خیر!

وی خاطرنشان کرد: تصویب قوانین اثرگذار بدون مطالعات علمی و کارشناسی چنان خسارت جبران‌ناپذیری بر بدنه کشاورزی و اقتصاد کشور می‌زند که نسل‌های آینده را نیز دچار چالش می‌کند.

 

تغییر تجارت پسته، اگر…

نظری ادامه داد: در صورتی که تحریم‌های فعلی برداشته شود و کشور سوئیس حواله‌های ارزی برای منابع مالی بلوک‌شده ایران باز کند، صادرات تسهیل خواهد شد و صادرات پسته نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: همچنین توجه و تمرکز بر کود و سم تزریقی به باغ‌های پسته یکی از اثرگذارترین مؤلفه‌های تجارت پسته خواهد بود. اکنون کود و سم‌های تقلبی و بی‌کیفیت و همچنین نهاده‌های بی‌کیفیت چینی، بازار را فرا گرفته‌اند و علاوه بر افزایش قیمت تمام‌شده، بر روند تولید پسته نیز اثرگذاری سوء دارند. از سوی دیگر، ثبات قیمت دلار نیز می‌تواند تجارت و صادرات محصولات کشاورزی را تقویت کند و تجارت پسته نیز از این قاعده مستثنی نیست./