نگرانی نسبت به اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا/ کاهش سطح کشت جو حاصل اجرای طرح قیمت تضمینی در سال قبل

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ابراز نگرانی کرد که در صورت جایگزین شدن طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، شاهد کاهش سطح زیرکشت گندم باشیم، کشاورزان ترجیح می‌دهند، محصولی بکارند که راحت‌تر و سریع‌تر بفروشند و پولش را دریافت کنند.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ علیقلی ایمانی، در مورد اجرای طرح «قیمت تضمینی» برای خرید گندم به جای خرید تضمینی، اظهار داشت: سال گذشته که طرح خرید قیمت تضمینی برای جو در بورس کالا اجرا شد، کشاورزان تجربه خوبی از این مسئله نداشتند.

وی اضافه کرد: ۶ ماه زمان برد تا جوی عرضه شده در بورس به فروش رسیده و پول کشاورزان به حسابشان واریز شود، جدا از آنکه کشاورز باید چندین ماه برای کاشت، داشت و برداشت محصول خود صبوری کند و در نتیجه، این موضوع سبب شد، امسال شاهد کاهش سطح زیرکشت جو باشیم، تا جایی که در استان گلستان ۱۰۰ هزار تن کاهش زیرکشت جو داشته‌ایم و بیشتر کشاورزان به سمت کشت کلزا و گندم روی آورده‌اند.

به گفته رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران، کشاورز ترجیح می‌دهد محصولی را بکارد که به راحتی آن را فروخته و پول آن را دریافت کند و اگر قرار باشد گندم هم دچار سرنوشت جو بشود، ممکن است با کاهش سطح زیرکشت در سال‌های آینده مواجه شویم.

وی خطاب به دولتمردان و آنهایی که تصمیم دارند به مرور، خرید گندم را به جای خرید تضمینی به روش قیمت تضمینی و عرضه در بورس انجام دهند، گفت: از ابتدا باید فکری به حال این موضوع بشود، به عنوان مثال؛ دولت کارخانجات آرد را ملزم کند که نیازشان را از طریق بورس تأمین کند و خود دولت نیز بلافاصله مابه‌التفاوت قیمت را به حساب کشاورز واریز کند، نه اینکه کشاورز گندم خود را کیلویی ۷۰۰ تومان در بورس بفروشد و پولش را بگیرد و چند ماه انتظار بکشد، تا دولت ۶۰۰ توان دیگر به ازای هر کیلوگرم گندم را به حسابش واریز کند.

به گزارش خبرنگار فارس، از سال گذشته طرح خرید قیمت تضمینی برای گندم نیز مطرح شد و روز گذشته با مصوبه دولت اعلام شد که گندم تولیدی چهار استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی از طریق بورس کالا و طرح قیمت تضمینی خریداری می‌شود.

البته حرف‌هایی هم مبنی بر مزیت اجرای طرح قیمت تضمینی وجود دارد که این کار سبب می‌شود یکسری جابجایی‌ها و هزینه حمل و نقل گندم در خرید تضمینی کاهش یابد و گندم مستقیم از کشاورز به دست مصرف‌کننده برسد.