نگاه کلانتری به کشاورزی تک بعدی است

زالی: نگاه کلانتری به کشاورزی تک بعدی است؛ اوحرف درستی نزده/ طرفداران واردات بدانند، بخش تجارت و صنعت ما بدون کشاورزی موفق نمی‌شود

عباسعلی زالی وزیر اسبق کشاورزی در واکنش به اظهار نظر اخیر عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز درخصوص عدم ظرفیت کشور در بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی برای ما فقط مسئله تامین غذا نیست و برای سرسبزی و آبادانی کشور و حفظ منابع طبیعی و جنگل ها نیاز به کشاورزی داریم.
وی افزود: اگر کشاورزی را تعطیل کنیم تبدیل به یک کشور خشک و بی آب و علف می شویم که با هزاران مشکل مختلف دست به گریبان است.
وزیر اسبق کشاورزی بر همین اساس گفت: بنابراین در مقوله کشاورزی علاوه بر امنیت غذایی، سلامت جامعه، سرسبزی محیط و آبادی سرزمین هم مدنظر است.
زالی با بیان این مطلب که ” توجه به کشاورزی الزاما باید رو به افزایش و مستمر باشد ” به نسیم تصریح کرد: ممکن است نیاز باشد در نحوه کشاورزی خود تجدید نظر کنیم ولی نباید از آن غافل شویم.
وی با اشاره به وضعیت کشاورزی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون با وجود دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف تولیدات کشاورزی ما با افزایش رو به رو بوده است، که این بسیار مهم و قابل توجه است.
وزیر اسبق کشاورزی با بر شمردن برخی از مشکلات کشاورزی کشور در سال های گذشته گفت: در برخی موارد مانند واگذاری اراضی باید دقت بیشتری می کردیم و اراضی را واگذار می کردیم که بتواند کشاورزی پایداری را برای ما به وجود بیاورد.

این گونه اظهار نظرها به کشاورزی ضربه وارد می کند
زالی با انتقاد از اظهار نظر کلانتری به نسیم گفت: با این وجود این مسئله در حال حاضر به این ختم نمی شود که کشاورزی انجام نشود و این گونه صحبت ها علاوه بر ضربه به بخش کشاورزی به بخش های دیگر هم ضربه وارد می کند .
وی تصریح کرد: آن هایی که طرفدار واردات هستند بدانند، بخش تجارت و صنعت ما بدون کشاورزی موفق نخواهد شد، زیرا کشاورزی بستر حرکت برای سایر بخش هاست.
وزیر اسبق کشاورزی گفت: آقای کلانتری حرف درستی نزده اند و باید به بعد دیگر قضیه هم نگاه می کردند زیرا کشاورزی ما باید به سمت علمی شدن و انتقال فناوری ها حرکت کند.
زالی بیان کرد: باید کاری کنیم که از امکانات کشور بیشتر استفاده کنیم و بهره وری آب در کشاورزی باید افزایش یابد.
وی با انتقاد از برخی از رفتارها در گذشته گفت: اگر در گذشته آمایش سرزمینی در کشور رعایت می شد شاهد این نبودیم که بهترین زمین های کشاورزی ما تبدیل به ساختمان شود؛ بنابراین ما باید روی این مسئله تجدید نظر کنیم نه این که روی کشاورزی تجدید نظر کنیم.
وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: دوستانی که خواهان عدم توجه به کشاورزی هستند در نظر نمی گیرند که عدم توجه به کشاورزی باعث بی توجهی به خاک کشور می شود، بنابراین خاک ما روز به روز فقیرتر می شود.
زالی تصریح کرد: رهبر انقلاب اخیرا تاکید کرده اند که ما فضای اطراف شهرها را از دست ندهیم وآنجا سرسبز باقی بماند و دامنه کوه ها و جاهایی که ظرفیت کشاورزی دارند باید به ساختمان سازی اختصاص پیدا کند.
وی با انتقاد از توجه دانشگاهها به بخش کشاورزی عنوان کرد: دانشگاههای ما باید به علمی سازی کشاورزی کشور بیشتر توجه کنند و ما فقط نباید به ارائه مقاله بپردازیم.

خودکفا نشویم خوداتکا که می توانیم بشویم

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه ” ما اگر نمی توانیم خودکفا شویم خود اتکا که می توانیم بشویم ” بیان کرد: خودکفایی در معنای این که ما در تامین محصولات کشاورزی مردم دیگر نیازی به خارج نداریم بسیار سخت است، اما در حال حاضر ما توانایی خود اتکایی داریم.
زالی با بیان مثالی در این زمینه گفت: به طور مثال با روش های پیشرفته که برای تولید کننده هم صرف داشته باشد می توان تولید گندم را افزایش داد تا به این وسیله ضریب خود اتکایی ما هم افزایش پیدا کند.
وی افزود: در حال حاضر می توانیم تا جایی که ظرفیت وجود دارد و ما توانایی داریم عملکرد خود را در بخش کشاورزی با استفاده از فناوری های نوین بهبود بخشیم.
وزیر اسبق کشاورزی تعطیل شدن بخش کشاورزی را خطرناک دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی از زمان ها با کشاورزی احساسی برخورد کرده باشیم و به طور مثال با اعطا کردن یک قطعه زمین به یک جوان خواسته باشیم برای وی شغل ایجاد کنیم ولی همه این مشکلاتی که در عملکرد گذشته ما وجود دارد دلیلی بر تعطیلی کشاورزی نیست.

چرا هشدار در خصوص صرفه جویی در مصرف آب تنها منحصر به کشاورزی شده است
زالی با انتقاد از هجمه وارد شده به مصرف آب در بخش کشاورزی یادآور شد: هشدار برای صرفه جویی در آب نباید فقط معطوف به کشاورزی باشد، در صنعت و سایر بخش ها هم باید صرفه جویی کنیم.
وی انتقاد ازبخش کشاورزی را متناسب با اقتصاد مقاومتی نداست و خاطرنشان کرد: این گونه اظهارنظرها با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست،زیرا معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که کشاورزی را رها کنیم و بخش های دیگر بچسبیم؛ ما هم به کشاورزی نیاز داریم هم به صنعت و هم به بخش های دیگر و نباید یک بخش را فدای بخش های دیگر کنیم./خبرگزاری نسیم