نه بزرگ فرانسه به «مونسانتو» ترویج دهنده محصولات تراریخته

فرانسوی‌ها با مجوز شرکت آمریکایی مونسانتو درباره یک سم خاص مخالفت کردند این سم در محصولات تراریخته به میزان بسیار بالایی استفاده می‌شود،‌ این شرکت آمریکایی سردمدار ترویج محصولات تراریخته در دنیاست که منتقدان زیادی دارد.

 

به گزارش اگری پرس به نقل از نیویوروپ، شهروندان فرانسوی مخالفت خود را برای صدور مجوز جدید از سوی مونسانتو (شرکت آمریکایی) برای استفاده از سم گلایفوزیت اعلام کردند.

به گفته آنها سم گلایفوزیت برای سلامتی انسان‌ها بسیار مضر است و بیماری‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. شرکت مونسانتو آمریکا مجوز این سم را ۱۰ ساله می‌دهد و در پایان سال ۲۰۱۷ مجوز این شرکت برای سم گلایفوزیت پایان می‌یابد. آنها می‌گویند مجوز این سم نباید تمدید شود.

سم گلایفوزیت ماده مؤثره رانداپ است و برای از بین بردن علف‌های هرز برگ‌پهن استفاده می‌شود. این سم سال‌هاست به عنوان عامل سرطان‌زا شناخته شده است.

یک کارشناس اعلام کرده است که ماده‌ای که در این سم وجود دارد عامل بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اوتیسم، سرطان‌های گوارشی، عملکرد منفی غدد بدن، اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری می‌شود.

در سوم جولای ۲۰۱۷، یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۳۱ نفر درخواستی را برای ممنوعیت استفاده از سم گلایفوزیت در اتحادیه اروپا مطرح کردند. چنین درخواستی در تابستان ۲۰۱۶ هم انجام شده بود که در آن زمان کمیسیون اروپا استفاده سم گلایفوزیت را برای ۱۸ ماه تمدید کرده بود تا بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

یک نظرخواهی درباره مجوز مونسانتو برای استفاده از گلایفوزیت در ۴ اکتبر در بروکسل انجام شد، همان زمان فرانسه اعلام کرد که با این مجوز مخالفت خواهد کرد. گلایفوزیت یک علف‌کشی است که برای از بین بردن علف‌های هرز پهن‌برگ از سال ۱۹۷۴ تاکنون استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی این سم ظرفیت سرطان‌زایی دارد و بر سیستم داخل بدن تأثیر می‌گذارد. سم رانداپ مواد شیمیایی زیادی دارد که سمی‌ترین آنها گلایفوزیت است.

سازمان بهداشت جهانی ممنوعیت آن را اعلام کرده است اما آژانس مواد شیمیایی اتحادیه اروپا همچنان این سم را در رده سموم سرطان‌زا طبقه‌بندی نکرده است. اما در این میان فرانسه با مخالفت عمومی که در این کشور علیه گلایفوزیت به راه افتاده است با مجوز مونسانتو مخالفت خواهد کرد.

در ۱۸ می ۲۰۱۶ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بهداشت و سلامت غذایی در یک کنفرانس خبری از ممنوعیت استفاده سم گلایفوزیت در بروکسل خبر داد.

مسئله‌ای که درباره محصولات تراریخته مطرح است این است که با کشت این محصولات استفاده از سم گلایفوزیت که تعدادی از نهادهای بین‌المللی به سرطان‌زایی آن اشاره کرده‌اند افزایش می‌یابد. زمانی که محصول تراریخته را مقاوم می‌کنیم کشاورزان استفاده از علف‌کش را چندین برابر می‌کنند که باقیمانده آن در محصولات کشاورزی بیماری‌های خطرناک ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر پس از چند بار استفاده از سم گلایفوزیت گیاه برای این نوع سم مقاوم می‌شود، بنابراین کشاورزان مجبورند میزان و دفعات استفاده از سم را بیشتر کنند. بنابراین باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از حد مجاز استاندارد فراتر می‌رود. چنین شرایطی باعث می‌شود محصول تولیدی ناسالم و عامل سرطان‌زا برای مصرف‌کنندگانش باشد.

مونسانتو، (به انگلیسی: Monsanto) شرکت عمومی آمریکایی و چندملیتی صنایع کشاورزی و بیوتکنولوژی است، که دفتر مرکزی آن در شهر کرو کور، میزوری قرار دارد.

شرکت مونسانتو، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بذر و علف‌کش در جهان محسوب می‌شود و قصدا دارد محصولات تراریخته را در جهان ترویج دهد که کشورهای زیادی با این اقدام مخالفت و این محصولات را عامل سرطانزایی می‌دانند.

این شرکت در سال ۱۹۰۱ توسط جان فرانسیس کوئینی تاسیس شد

شرکت مونسانتو به عنوان یک شرکت شیمیایی،اولین تولیدکننده انبوه ال‌ئی‌دی در جهان است. مونسانتو در طول دوران فعالیت خود، چندین بار اقدام به تولید محصولات جنجالی کرده که از جمله آنها می‌توان به ددت، پی‌سی‌بی و عامل نارنجی اشاره کرد.