نزاع بر سر آب، برنده ندارد

نزاع آب در زمین شروع شده است. زندگی در خیلی از روستا و شهرهای زمین غیرممکن شده است و در بسیاری از مناطق دیگر هر روز به خاطر گرفتن سهم آب بیشتر تنش ایجاد می‌شود.

به گزارش اگری پرس؛

کشاورزی قاتل آب

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: در کشورمان سهم بیشتر منابع آب در اختیار کشاورزی است، اما چون کشاورزان با نحوه آبیاری مناسب آشنا نیستند و ابزار آن را نیز در اختیار ندارند آب زیادی در کشورمان به هدر می‌رود. افزون بر این در بسیاری اراضی کشاورزی نیز بدون توجه به شرایط اقلیمی محصولاتی کشت می‌شود که به آب فراوان نیاز دارند و به این شکل به بحران آب دامن می‌زنند.

چنانچه در نظر بگیریم که در کشورمان میزان بارش جوی هر سال حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است، بخش زیادی از این مقدار آب به هدر می‌رود برای نمونه چون به آبخیزداری در کشورمان توجه زیادی نمی‌شود فقط حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از این میزان قابل استفاده است.

سهم کشاورزی در این بین حدود ۹۰ هزار میلیارد متر‌مکعب است. متاسفانه چون در بخش کشاورزی برای مصرف بهینه آب تلاش زیادی صورت نمی‌گیرد بازدهی مصرف آب بسیار پایین است و برخی کارشناسان این بازدهی را حدود ۳۰ درصد می‌دانند به همین سبب می‌توان نتیجه گرفت در کشاورزی هر سال حدود ۶۰ هزار میلیارد مترمکعب آب از بین می‌رود.

خیلی از کشاورزان با حفر چاه‌های عمیق و غیرمجاز کمر به نابودی منابع آب کشور بسته‌اند و چون نظارت دقیقی نیز روی فعالیت آنها نمی‌شود، هر سال حجم زیادی از منابع آب کشور هدر می‌رود.

کم نیستند کشاورزانی که به جای استفاده از روش‌های آبیاری مانند بارانی آنقدر آب به سوی زمین‌هایشان هدایت می‌کنند که اراضی آنها شبیه باتلاق می‌شود. مساله دیگری که در بخش کشاورزی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، خروج آب مجازی از کشور است که به عنوان صادرات محصولاتی مانند هندوانه و خربزه اتفاق می‌افتد.

بی‌اطلاعی برخی مدیران سبب شده بین کشاورزان برای تولید بیشتر چنین محصولاتی رقابت ایجاد شود، اما آنها بی‌خبرند و نمی‌دانند که با صادرات این محصولات شاید در کوتاه‌مدت اندکی منفعت اقتصادی به دست آورند، اما خیلی زمان نمی‌برد که اثرات آن دامن کشور را خواهد گرفت.

زیرا همان طور که این روزها در برخی استان‌ها شاهد بحران آب هستیم تا مدتی دیگر شهرها و مناطق بیشتری از کشور طعمه بی‌آبی خواهد شد.

افزون بر کمبود منابع آب باید به از بین رفتن خاک کشور نیز اشاره کرد، زیرا خیلی از کشاورزان برای تولید محصول بیشتر از کودهای شیمیایی زیادی استفاده می‌کنند به همین خاطر سبب آلوده شدن منابع آب و خاک کشور نیز می‌شوند.

نشت آب در شبکه آبرسانی

فرسوده بودن شبکه آبرسانی کشور نیز سبب شده هر سال حدود ۳۰ میلیارد مکعب آب در کشور از بین برود، چراکه خطوط انتقال آب در شهرهای زیادی فرسوده است و برنامه‌ها برای ترمیم و تعویض آنها خیلی زمانبر است و در بسیاری از مواقع کارشناسان وزارت نیرو خیلی دیر در جریان نشت آب قرار می‌گیرند. این در حالی است که کارشناسان وزارت نیرو برای حل این معضل با مشکلاتی مانند نبود تجهیزات به روز و مناسب نیز روبه‌رو هستند.

سهم صنایع و شهروندان نیز در مصرف آب فاصله بسیار زیادی با بخش کشاورزی دارد، زیرا کارشناسان سهم شهروندان و صنایع را حدود ده میلیارد متر‌مکعب در سال برآورد می‌کنند. با وجود سهم ناچیز شهروندان در مصرف آب باید تاکید کرد بی‌توجهی برخی شهروندان زمینه را برای هدر رفت آب فراهم کرده است، برای نمونه هنوز بسیاری هستند که خودروی خود را با استفاده از آب شرب می‌شویند یا برای تمیز کردن حیاط یا محوطه جلوی منازل یا مغازه‌هایشان به جای جارو از شیلنگ آب استفاده می‌کنند.

هدر رفت آب در بخش‌های کشاورزی، شبکه آبرسانی، صنعت و مصرف خانگی گواهی است بر این که دولت نتوانسته اثبات کند مساله آب برایش مهم است؛ چون اگر غیر از این بود، سیستم‌های آبیاری کشاورزان اندکی به روز می‌شد یا آموزش آنها در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار می‌گرفت یا دولت برای نشت آب در سیستم انتقال آب تدبیری مناسب می‌اندیشید. علاوه بر این دولت برای متقاعد کردن شهروندان در مصرف بهینه آب دست‌کم می‌تواند برای هر واحد مسکونی کنتوری مجزا در نظر بگیرد، زیرا در بیشتر آپارتمان‌ها هنوز هر واحد کنتوری جداگانه ندارد. به همین سبب برخی افراد هنوز به اشتباه تصور می‌کنند باید به اندازه همسایه‌های پرمصرف‌شان آب مصرف کنند.

با توجه به این مسائل باید از مدیران خواست برای مدیریت مناسب منابع آب چاره‌ای مناسب بیندیشند زیرا طبل نزاع آب در اطراف کشورمان شنیده می‌شود و اگر برای مقابله با این مشکل استراتژی مناسبی در نظر گرفته نشود، خیلی زود کشور با مشکلات جدی‌تری رو‌به‌رو خواهد شد.