نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای با گذشت ۹ ماه از سال زراعی اعلام نشده است/ چایکاران در انتظار

با گذشت ۹ ماه از سال زراعی جاری نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای هنوز اعلام نشده و چایکاران همچنان در انتظار اعلام این نرخ هستند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس اگرچه در دهه ۷۰ ، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد اما به دلیل عدم حمایت از تولیدکنندگان این محصول از سال ۸۱ به بعد تولید برگ سبز چای با سیر نزولی به کمتر از ۱۰۰ هزار تن در سال رسید.

این گزارش می‌افزاید: البته در دو سال گذشته دولت به احیای تولید این محصول همت گمارد و با افزایش نرخ خرید تضمینی چای و اعلام به موقع آن و همچنین پرداخت نسبتا به موقع مطالبات چایکاران، گام‌های مثبتی را برای احیای مجدد این تولید ارزشمند برداشت و امید را در دل چایکاران زنده کرد.

تشکیل صندق چای و پرداخت تسهیلات به زراعی در دو سال گذشته موجب رونق و توسعه کشت چای و بازگرداندن بیش از ۳ هزار هکتار از زمین‌های بلاکشت به چرخه تولید این محصول شد.

اما در سال زراعی جاری برخلاف انتظار و علیرغم پایان یافتن برداشت چین اول برگ سبز چای، هنوز نرخ خرید تضمینی این محصول اعلام نشده است.

براساس این گزارش، طبق قانون خرید تضمینی دولت موظف است، قبل از آغاز سال زراعی و کشت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند.

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران با انتقاد از اینکه هنوز نرخ قطعی خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام نشده است، افزود: وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان در سال زراعی جاری خوب نیست و بابت خرید برگ سبز چای تاکنون مبلغ ناچیزی به صورت علی‌الحساب به حساب چایکاران واریز شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت علی‌الحساب مطالبات چایکاران موجب نگرانی آنها شده است،گفت: این شبهه برای کشاورزان پیش آمده که مبادا نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری کاهش یافته باشد.

هوسمی با بیان اینکه در چین اول برگ سبز چای حدود ۵۰ هزار تن برداشت شد، اظهار داشت: امسال در چین اول نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد اضافه برداشت داشتیم.

وی افزود: برداشت چین دوم برگ سبز چای در هفته اول تیر آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه چایکاران بیان داشت: چایکاران از مهرماه که فصل برداشت محصول‌شان به اتمام می‌رسد تا اردیبهشت ماه سال بعد که دوباره فصل برداشت آغاز می‌شود هزینه‌های زیادی را برای کاشت، داشت و برداشت متحمل می‌شوند امیدوارند که بتوانند با فروش محصولشان هر چه زودتر درآمدی بدست آوردند که متاسفانه امسال پرداخت مطالبات چایکاران به خوبی انجام نشده است.

هوسمی با بیان اینکه افزایش۱۰ تا ۱۲ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای بصورت تقریبی اعلام شده، است، بیان داشت: این افزایش قیمت جوابگوی هزینه‌های تولید نیست ضمن اینکه، برای اطمینان بخشی به چایکاران هر چه زودتر باید نرخ قطعی خرید برگ سبز چای اعلام شود.

از طرفی محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور تأکید می‌کند که افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در شورای اقتصاد مصوب شده اما به دلیل طی مراحل اداری این نرخ هنوز به طوری قطعی اعلام نشده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه‌ افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای بر اساس نرخ تورم در شورای اقتصاد اواخر اردیبهشت مصوب شد، گفت: در صورت افزایش نرخ خرید تضمینی چای، بیش از ۱۲ درصد امکان رقابت از چایکاران با توجه به واردات چای سلب می‌شد.

این گزارش می‌افزاید: سال زراعی گذشته، ۸ هزار تن برگ سبز چای معادل ۱۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری شد.

نرخ تضمینی برگ سبز چای درجه یک  در سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۱۸۰ و نرخ تضمینی برگ سبز چای درجه ۲ هزار و ۲۱۰ تومان بود.