نانِ اصلی بخش کشاورزی را دلال‌ها می‌خورند

کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: زحمات اصلی بخش کشاورزی بر عهده کشاورزان است، اما نان اصلی آن را دلال‌ها می‌خورند. سید ابوالفضل فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت پسته در باغات این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان اردستان دارای ۳۰۰۰ هکتار باغ پسته بارور و غیر بارور است که میانگین عملکرد […]

کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: زحمات اصلی بخش کشاورزی بر عهده کشاورزان است، اما نان اصلی آن را دلال‌ها می‌خورند.

سید ابوالفضل فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت پسته در باغات این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان اردستان دارای ۳۰۰۰ هکتار باغ پسته بارور و غیر بارور است که میانگین عملکرد آن ۷۰۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتار است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش ۱۴۰۰ تن پسته از این میزان سطح باغات برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان پسته کار باید حدود ۱۰ سال هزینه‌های متعدد و مختلفی را برای رشد و به بار نشستن درختان پسته متحمل شوند، افزود: هر هکتار کاشت درخت پسته در سال اول برای کشاورزان حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و یکی از شغل‌های پر ریسکی است که کشاورزان به سمت آن می‌روند.

کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردستان مهم‌ترین ارقام پسته شهرستان را ارقام اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و فندقی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۶ مرکز فرآوری پسته در شهرستان فعال است ولی این مقدار کفاف میزان برداشت پسته شهرستان را نمی‌دهد.

فاطمی گفت: برداشت و فرآوری محصول پسته در اردستان تعداد قابل توجهی اشتغال را برای افراد بومی و غیربومی این شهرستان ایجاد کرده است. البته کشاورزان به دلیل کارآمدی بیشتر از کارگران غیر ایرانی استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق مهاباد و زواره بیشترین برداشت پسته شهرستان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: محصول پسته در شهرستان اردستان دارای کیفیت و میزان قابل توجه است که باعث شده این شهرستان را در رتبه‌های برتر قرار دهد.

کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردستان عدم پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران پسته کار را یکی از مشکلات این کشاورزان عنوان کرد و گفت: از دستگاه‌های دولتی شهرستان انتظار داریم نگاه خود را به بخش کشاورزی یک نگاه حمایتی کنند زیرا گاهی مواقع یک سری کاغذبازی‌ها و قانون‌های ابتدایی باعث زیان‌های قابل توجه برای کشاورزان و مخصوصاً پسته کاران شده است.

فاطمی تأکید کرد: محصول پسته اردستان می‌تواند به‌عنوان کالای صادراتی با برند منطقه‌ای در جهان عرضه شود و این مهم می‌طلبد تا برای ایجاد مراکز بیشتر فرآوری پسته، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این شهرستان برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت دلال‌ها در بازار بخش کشاورزی و پسته کاران منطقه، گفت: زحمات اصلی بخش کشاورزی بر عهده کشاورزان است، اما دلال‌ها با قیمت‌گذاری‌های بی‌اساس و بی‌رحمانه خود نان اصلی آن را می‌خورند و به نوعی قشر کشاورز را با مشکل جدی روبرو کرده‌اند.

انتهای پیام