میزان ضایعات کشاورزی نگران کننده است/ نبود زنجیره تولید عامل نوسان قیمت محصولات

در سال های اخیر به دلیل نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید، میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور بصورت سرسام آوری افزایش یافته است.

به گزارش اگری پرس؛ در سال های اخیر به دلیل نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید،میزان  ضایعات محصولات کشاورزی در کشور روند صعودی به خود گرفته است.

با وجود محدودیت منابع آبی و افزایش هدر رفت محصول، تولیدات کشاورزی برای بهره برداران صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل درجهت افزایش کیفیت محصول نیازمند برنامه برای تغییر ساختار بخش کشاورزی و ایجاد زنجیره تولید هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تشکیل و تقویت زنجیره تولید تا مصرف تاکید دارد و معتقد است که ماندگاری محصولات کشاورزی تنها از طریق توسعه سردخانه، صنایع تبدیلی،ایجاد و تکمیل زنجیره تولید امکان پذیر است.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته تامین به موقع نهاده ها، انجام پروسه تولید، درنهایت بازاریابی و توزیع محصول در  قالب زنجیره تولید در بخش کشاورزی پیگیری می شود.

وی افزایش بهره وری،کاهش هزینه های تولید و ضایعات را از جمله مزایای ایجاد زنجیره در بخش کشاورزی دانست.

پاپی زاده ادامه داد: طبق مصوبه، قانون تمرکز برکنترل بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد واگذار شد تا براساس آن در میزان تولید و مصرف محصولات مدیریت جامعی صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از اجرای قانون تمرکز تامین نهاده ها در یک وزارتخانه و تولید در وزارتخانه دیگر صورت می گرفت که  این امر تاخیر در تامین نهاده ها و بازار غیر قابل پیش بینی برای محصولات را به همراه داشت که با اجرای قانون تمرکز، برخی از مشکلات بهره برداران مرتفع شد.

با ایجاد زنجیره تولید خبری از نوسان قیمت محصولات نیست

علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، گفت: اکنون بهره برداران بخش کشاورزی به سبب نبود زنجیره تولید با چالش های متعددی  نظیر تولید محصول بدون داشتن بازار روبرو هستند .

وی افزود: با ایجاد زنجیره تولید، کشاورزان دیگر دغدغه تامین به موقع نهاده ها، تولید، بازاریابی و توزیع محصول را ندارند در حالیکه امسال به سبب نبود بازار بخش قابل توجهی از میوه های سردرختی از بین رفت.

به گفته خان محمدی  با ایجاد زنجیره تولید وعرضه مستقیم دیگر نگرانی از حیث نوسان قیمت محصولات کشاورزی  در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان تصریح کرد: ایجاد زنجیره در بخش کشاورزی صفر تا ۱۰۰ تولید را در نظر می گیرد که همین امر موجب شده تا کشاورزان یکسال با مازاد و سال بعد با کاهش تولید روبرو نشوند.

نبود زنجیره تولید، افزایش ضایعات را رقم زد

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز، با اشاره به  ضرورت مدیریت به هم پیوسته زنجیره تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی باید هر چه سریع تر به سمت و سوی ایجاد زنجیره تولیدی گام برداریم.

وی افزود: با وجود بحران منابع آبی و خشکسالی های اخیر، تولیدات کشاورزی ما اقتصادی نیست، چرا که به سبب نبود زنجیره تولیدی بالاترین آمار هدر رفت  تولید به کشور ما اختصاص دارد.

به گفته بیابانی با ایجاد زنجیره تولید عرضه مستقیم محصولات کشاورزی،حذف واسطه ها و دلالان دیگر نگران نوسان قیمت محصولات در بازار نیستیم.