منابع مالی خرید تضمینی دانه روغنی سویا تامین نیست

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: هرچند تاکنون مطالبات کلزاکاران را تسویه کرده ایم اما در حال حاضر نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز را برای خرید تضمینی دانه روغنی سویا (تولید داخل)در اختیار نداریم.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد قبله افزود: طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانه های روغنی قرار بود به ازای واردات هر کیلوگرم روغن خام مبلغی به عنوان مابه التفاوت از واردکنندگان دریافت و بابت زیان حاصل از اختلاف نرخ خرید تضمینی دانه تا نرخ تجاری آن به کشاورزان تولیدکننده دانه های روغنی پرداخت شود.
وی تصریح کرد: برای اجرای این تفاهم و مدیریت واردات روغن خام و خرید دانه تولید داخلی مقرر شده بود؛ فاصله بین نرخ خرید تضمینی دانه داخلی و وارداتی، همچنین واردات یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن روغن خام و افزایش قیمت مصرف کنندگان را برای تحقق این امر محاسبه کنیم.
وی گفت: اما آنچه هم اکنون رخ داد؛ اختلاف نرخ بین خرید تضمینی دانه داخلی و دانه وارداتی به دلیل واردات فراوان افزایش یافت و از هر کیلوگرم ۴۵۰ به ۷۷۰ تومان رسید.
وی اضافه کرد: همچنین امسال با کاهش واردات روغن خام و عدم افزایش قیمت مصرف کنندگان روبرو شدیم که همین امر ما را با کاهش نقدینگی مواجه کرده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران درباره خرید تضمینی کلزا نیز گفت: از ابتدای فصل خرید تاکنون ۴۷ هزارتن دانه کلزا به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که ۳۵ میلیارد تومان آن بابت زیان ناشی از وارادات روغن خام تامین، پرداخت و تسویه شده است.
به گفته وی، امسال قیمت هر کیلوگرم دانه کلزا با قیمت ۲۲۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شد.
قبله نرخ خرید هر کیلوگرم گلرنگ را نیز ۲۱۵۰ تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه گلرنگ از کشاورزان خریداری شده اما پیش بینی می شود خرید دانه گلرنگ به ۳ هزار تن نیز برسد که زیان آن نیز ۳ میلیارد تومان می باشد.
وی اضافه کرد: با دریافت چک لیست و شماره حساب کشاورزان مطالبات گلرنگ کاران کشور در حال پرداخت است و بزودی تسویه می شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، با بیان اینکه درحال حاضر منابع مالی برای خرید دانه روغنی سویا نداریم و با مشکل مواجه شده ایم، گفت: تاکنون منابع مالی مورد نیاز تامین بود و مشکلی برای خرید دانه های روغنی کلزا و گلرنگ نداشته ایم اما با این شرایط احتمال اینکه نتوانیم منابع مالی مورد نیاز خرید سویا را تامین کنیم، وجود دارد.
وی درباره درخواست افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت روغن نباتی برای مصرف کنندگان نیز افزود: با توجه به تفاهم نامه ای امضا شده بین وزارت جهادکشاورزی و انجمن صنایع روغن، برای حمایت از تولید دانه روغنی بایستی نرخ روغن نباتی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.
وی اظهار داشت: طی دو سال گذشته با وجود افزایش هزینه های تولید، بخش خصوصی تغییری در قیمت روغن نباتی نداشته است در حالی که نرخ تمام محصولات افزایش قیمت داشته است.
به گفته وی، قرار بود دولت یک افزایش قیمت حداقل شش درصدی را برای روغن نباتی در نظر بگیرد درحالی که این مهم نیز رخ نداد و دولت دلیل آن را کاهش نرخ جهانی روغن خام عنوان کرد.
به گزارش به گزارش ایرنا، سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن خام از انواع آفتابگردان، سویا و پالم وارد کشور می شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتن آن توسط بخش خصوصی برای شرایط اضطراری ذخیره سازی می شود.
همچنین ۴۷ کارخانه تولیدکننده روغن نباتی تحت پوشش این انجمن صنفی فعالیت دارند.