معاون سازمان شیلات: صید غیرمجاز ماهیان خاویاری در دریای خزر زیاد است

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه با فروپاشی شوروی سابق به ذخایر آبزیان دریای خزر لطمات جدی وارد شده گفت: صید غیرمجاز ماهیان خاویاری در دریای خزر زیاد است.

21648_256به گزارش اگری پرس به نقل از ایرنا؛ حسین عبدالحی روز دوشنبه در حاشیه بهره برداری از بزرگ ترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه در ساحل ‘چپکرود ‘ شهرستان جویبار استان مازندران به خبرنگاران افزود: ماهیان خاویاری تنها آبزی مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است که باید نسبت به مقررات صید آن توجه شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته همکاری و توافقنامه ای با هدف حفظ ماهیان خاویاری و ممنوعیت صید بین پنج کشور حاشیه دریای خزر امضا شد، بیان داشت: مقرر شد تا این موضوع در دولت ها و مجالس این کشورها تصویب شود.
به گفته معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دولت ایران تصویب و به مجلس ارایه شده است.
وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر فقط حق صید ماهیان خاویاری برای تکثیر و تحقیقات علمی را دارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مفاد این توافق نامه را به درستی اعمال می کند.
عبدالحی با اشاره به اینکه در سال های گذشته سالانه ۲۵۰ تن خاویار و بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری از دریای خزر استحصال می شد، بیان داشت: اکنون این میزان به صفر رسیده است.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران به اهمیت پرورش ماهیان خاویاری در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: افق شیلات رسیدن به تولید سالانه ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار است.
وی با اشاره به وجود ۷۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور، گفت: حمایت در مجموعه مرکز ماهیان خاویاری به صورت جدی صورت می گیرد.
بزرگ ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری منطقه خاورمیانه روز دوشنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری در شهرستان جویبار در استان مازندران به بهره برداری رسید.
مزرعه قره برون که در ساحل چپکرود شهرستان جویبار و در روستای گلدشت واقع است، پنج هکتار وسعت و ۹۶ استخر پرورش ماهی دارد.
قرار است در این مزرعه سالانه ۳۰ تن خاویار و دو هزار تن گوشت ماهی تولید شود.
استخرهای این مرزعه مجهز به فناوری نوین برگشت آب، مدیا درام فیلتر ، دستگاه تزریق ازون و اکسیژن خالص است.
با بهره برداری از مزرعه قره برون برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل می شود که ۹۵ نفر آنان از دانش آموختگان رشته شیلات و کشاورزی هستند.
ظرفیت اشتغال آفرینی غیر مستقیم این مزرعه ۲۰۰ نفر اعلام شد و برای ساخت این مرکز یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که یکهزار میلیارد ریال آن آورده بخش خصوصی و بقیه نیز از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
معاون اول رییس جمهوری سفر یک روزه اش به مازندران را صبح امروز با ورود به نوشهر آغاز کرد.
اسحاق جهانگیری پس از بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل نوشهر و افتتاح طرح نساجی بی بافت شهرستان کلاردشت واقع در غرب مازندران ، وارد جویبار شد.
بازدید از بندر امیر آباد ، سد گلورد ، افتتاح طرح توسعه ای کارخانه چوب و کاغذ مازندران و شرکت درجلسه شورای اداری از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون اول رییس جمهوری به مازندران اعلام شده است.
جهانگیری را در این سفر وزرای جهاد کشاورزی، صنعت ، معدن و تجارت و نیرو همراهی می کنند.