مسئله کم آبی، نباید دستآویزی برای واردکنندگان برنج قرار گیرد

نیم درصد از اراضی شالیزاری گیلان در معرض خطر کم آبی قرار دارد، این موضوع نباید بهانه و دستاویزی برای سوداگران و واردکنندگان برنج قرار گیرد.

agripress0021به گزارش اگری پرس به نقل از ایرنا، محمدعلی نجفی روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب گیلان؛ اولویت اصلی استان در فصل کاشت ، داشت و برداشت محصول برنج را آب کشاورزی خواند و با اشاره به اینکه نیم درصد از اراضی شالیزاری گیلان در معرض خطر کم آبی قرار دارند، افزود: این موضوع نباید بهانه و دستاویزی برای سوداگران و واردکنندگان برنج قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ما با واردات هرگونه برنج مخالفت می کنیم و تنها مرجع قانونی برای میزان واردات برنج، وزارت جهاد کشاورزی است.

نجفی ادامه داد: هنوز کشاورزان مناطق شمالی کشور، گرفتار برنج های وارداتی از سال قبل هستند و باید برای این مسئله، چاره اندیشی شود.

استاندارگیلان در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر لزوم حفاظت از منابع آب حوضه آبریز سفیدرود بزرگ گفت: نباید به آب حوضه آبریز این سد در دیگر استان ها تعرضی صورت گیرد.

وی به برخی از تعرضات به آب حوضه آبریز سد سفیدرود اشاره و اظهار کرد: سهم استان از این حوضه یک میلیارد و ۷۰۰میلیون مترمکعب است که از سوی وزارت نیرو، این سهمیه به عنوان حق گیلان مصوب شده و باید بخاطر اهمیت حیاتی محصول برنج، رعایت شود.

نجفی با قدردانی از وزیر نیرو به سبب تشکیل جلسه و بررسی مشکلات آب کشاورزی استان گیلان با حضور هشت استاندار افزود: جلسه ای با دعوت وزیر نیرو از استانداران هشت استان حوضه آبریز سد سفیدرود در تهران تشکیل و در آن، سهم آب استان مشخص شد.

وی یادآور شد: حوضه آبریز سد سفیدرود در استان های کردستان ، زنجان ، قزوین ، البرز ، تهران ، آذربایجان شرقی و گیلان قرار دارد که این استان ها ، باید سهم آب کشاورزی گیلان را رعایت کنند.

استاندار گیلان ادامه داد: سد سفیدرود یکی از سدهای مهم در خاورمیانه است که باید از طریق این سد، آب کشاورزی ۳۵درصد برنج کیفی کشور تامین شود و تنها از طریق حفاظت از آب حوضه آبریز این سد، کشت برنج در گیلان می تواند ادامه یابد.

نجفی با اشاره به اینکه صلاح نیست در بالادست این سد بصورت بخشی اقدام به سدسازی و با هدایت آب در جهت های غیر پیش بینی شده زمینه کاهش آب کشاورزی گیلان فراهم شود ، گفت: در کشور این حساسیت ایجاد شده که مردم گیلان از حوضه آبریز سفیدرود بزرگ حقوقی دارند که نباید به آن تعرض شود.

فصل کاشت برنج در استان گیلان از اوایل سال آغاز و تا شهریورماه ادامه می یابد.

آبیاری حدود ۱۸۰ هزار هکتار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان گیلان از طریق سد مخرنی سفیدرود که بر رودخانه سفیدرود در منجیل احداث شده، تامین می شود.

استان گیلان با سهم ۳۵ درصدی، رتبه دوم تولیدکنندگان برنج در کشور را به خود اختصاص داده است.

* اولین برداشت محصول برنج گیلان در ماه آینده

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: ۱۸۰هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بطور همزمان به مرحله ظهور خوشه رسیده اند که تا یک ماه آینده، اولین برداشت از این مزارع آغاز خواهد شد.

علیرضا شعبان نژاد افزود: آخرین برآوردها نشان می دهد که ۲۳هزار هکتار از اراضی گیلان در معرض تنش کم آبی قرار دارند که با آبدهی نوبتی که صورت می گیرد، این تنش به حداقل می رسد.