مرغداران به تصمیم دولت اعتراض کردند/نیاز به واردات تخم‌مرغ نیست

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: میزان تولید تخم مرغ بیش از نیاز بازار است و قیمت تخم مرغ از هفته پیش تا کنون پس از توزیع با قیمت تنظیم بازار در میادین روند کاهشی دارد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه در ۲۵ روز گذشته شاهد نوسانات قیمت در محصول تخم مرغ بودیم افزود: از هفته گذشته به منظور مدیریت بازار و کنترل نوسان قیمت بر اساس مصوبه تنظیم بازار تخم مرغ با قیمت هر شانه یازده هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار توزیع شد که این اقدام سبب کاهش نسبی قیمت این محصول در بازار شده است.

وی گفت: اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار هر شانه تخم مرغ را با قیمت یازده هزار و ۳۰۰ تومان در اختیار غرفه داران قرار می دهد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار افزود: نیاز روزانه شهر تهران ۲۰۰ تن تخم مرغ است که هم اکنون ۴۰ تن از این میزان در میادین میوه و تره بار با قیمت مصوب تنظیم بازار و بخشی دیگر ازجانب این اتحادیه و تولید کنندگان تخم مرغ بصورت مستقیم عرضه می شود.
ترکاشوند گفت: عرضه تخم مرغ با قیمت مصوب تنظیم بازار سبب کاهش التهاب بازار این محصول شده است.
وی تاکید کرد: در هفته آینده با توجه به افزایش جوجه ریزی و تولید در مرغداری های مرغ تخم گذار و افزایش میزان عرضه به بازار روند کاهش قیمت تخم مرغ را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار گفت: هم اکنون ماهانه ۷۵ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود بنابراین مشکل و کمبودی برای تامین نیاز بازار نداریم.
ترکاشوند افزود: در نیمه دوم امسال میزان تولید تخم مرغ به ۸۰ هزار تن خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه قیمت تخم مرغ در مقایسه با سالهای گذشته افزایش یافته است، گفت: قیمت تخم مرغ در مرغداری حدود ۴۸۰۰ تا ۴۹۰۰ تومان است که قیمت واقعی این محصول است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار افزود: هر سال با آغاز فصل گرم تولید کنندگان به علت کاهش تقاضا زیان می دادند اما امسال با واقعی شدن قیمت زیانی وجود ندارد.
ترکاشوند همچنین درباره صادرات تخم مرغ گفت: هم اکنون ممنوعیت و محدودیتی برای صادرات تخم مرغ نداریم و صادرات انجام می شود، با توجه به شرایط تقاضا در بازار داخل میزان صادرات محدود است.
وی همچنین از صدور مجوز دولت برای واردات تخم مرغ به کشور انتقاد کرد و افزود: از آنجا که اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار مسئول تنظیم بازار است اعلام می کنم که هیچ کمبودی نداریم و معتقدیم این اقدام به بازار آسیب می زند.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار گفت: به تصمیم دولت اعتراض داریم چون در این چند سال که در بازار حضور داشتیم و مدیریت کردیم انتظار داشتیم نظر اتحادیه پیش از صدور مجوز واردات در نظر گرفته شود.
ترکاشوند افزود: باید قبل از هر تصمیمی ملاحظات لازم برای تولید کنندگان رعایت شود در حالیکه صادر کننده تخم مرغ هستیم مجوز واردات سبب ورود سوء استفاده کنندگان در این شرایط می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به مسئولیت اتحادیه در تنظیم بازار تخم مرغ ضروری است حتی اگر نیاز به واردات باشد قطعاً این اقدام باید از سوی اتحادیه انجام شود و مسئولان باید با ما هماهنگ باشند خللی در تولید داخل ایجاد نشود.