مدیریت آب در کشور مسئول و متولّی مشخص ندارد

حاتمیان گفت: ریشه کم آبی در کشور بحران مدیریت آب است و دلیل بحران مدیریت آب هم این است که متولی و مسئول مشخصی در کشور ندارد و وزارت نیرو و وزارت کشاورزی هیچکدام مسئولیت قبول نمی کنند.

به گزارش اگری پرس؛ امروزه اهمیت آب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. زیرا فقدان آن مخاطرات فراوانی را برای افراد و جامعه در پی خواهد داشت؛ بنابراین برنامه ریزی درجهت بهره برداری مطلوب از منابع آبی محدود و صیانت از آن موضوعی است که باید مورد توجه تمام مسئولان و دست اندرکاران دستگاههای دولتی و بخش خصوصی و مردم قرار گیرد.

از این رو بررسی مسائل و مباحث اقتصادی مرتبط با آب و بازار آب، برقراری و تعامل موثر بین بخش های دولتی و خصوصی بسیار اهمیت دارد و بخش خصوصی که از گذشته در حوزه های مختلف آبرسانی، آبیاری و بهره برداری از منابع زیرزمینی آب فعال بوده، می تواند همچنان نقش تعیین کننده ای در مدیریت منابع آب و جلوگیری از اسراف آن ایفا کند.

بحران مدیریت آب ریشه کم آبی

در همین خصوص عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم درگز در گفتگو با مقاومتی نیوز گفت: این که می گویند بحران آب نداریم و بحران مدیریت آب داریم به نظر من این دو به هم وصل هستند.

وی افزود: این یک بحث کلی است وقتی شما می گویید آب، مدیریت آب هم دنبالش هست، اقتصاد آب هم در آن هست، بهره وری و بهره برداری از آب هم در آن هست؛ پس باید همه این مسائل را به صورت همه جانبه بررسی کرد.

شیوه مدیریت آب در کشور غلط است

حاتمیان گفت: راهکارهای کاهش مصرف آب در این سه بخش بسیار زیاد هستند. من معتقدم با شیوه مدیریت فعلی، افزایش بهره وری آب حاصل نمی شود.

وی افزود: ما غیر از این که امروز زمان می خریم و به فردا منتقل می کنیم و مشکلات را روی هم تلمبار می کنیم، کار خاصی انجام نمی دهیم. به نظر من ما با شیوه کنونی ای که با آن به سمت جلو می رویم تنها مشکلات خودمان در زمینه آب را افزایش می دهیم.

ضرورت اصلاح الگوی کشت برای استفاده بهینه از  آب

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر در نقطه ای از کشور تمرکز کنیم، مشاهده می کنیم که بین بهره برداران از آب مشکلات زیادی هست. مثلا در همان منطقه کسی هست که آب را کاملا بی اساس و بیهوده مصرف می کند؛ در حالت عادی ۱۰ برابر مصرف عادی آب برای یک مزرعه، آب مصرف می شود و محصولی را برداشت می کنند که الگویش با الگوئی مصرف آب سازگار نیست.

حاتمیان گفت: باید الگوی کشت متناسب با میزان آب موجود در همان منطقه باشد.

وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در مسئله مدیریت آب هماهنگ نیستند

نماینده مجلس دهم گفت: در وزارت نیرو و وزارت کشاورزی اقداماتی در خصوص مدیریت منابع آبی صورت گرفته است؛ مثلا وزرات نیرو در جریان سدسازی علیرغم مخالفت هایی که همیشه وجود دارد، عملکرد خوبی داشته است و توانسته به مقدار زیادی جلوی خروج آب های مرزی را بگیرید.

وی افزود: جهاد کشاورزی هم در زمینه آبیاری تحت فشار و لوله گذاری اقداماتی انجام داده است که قابل تقدیر است ولی ناکافی، چون با حد آرمانی فاصله زیادی دارد.

حاتمیان گفت: اختلاف اساسی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی این است که با وجود احداث سدها زیادی در کشور، شبکه زیر سدها ایجاد نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: همین الان پشت سدها آب مانده است و به صورت سنتی آن را به سمت مزارع انتقال می دهند. ما باید در این زمینه به بهره وری نهایی نگاه کنیم، ما چه میزان آب داشتیم به کجا رسانیدم و آب باقی مانده را می خواهیم به چه شکلی مصرف بکنیم، این هماهنگی بین دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی را می طلبد.

وی گفت: متاسفانه هیچ کدام از این دو وزارتخانه مسئولیت قبول نمی کنند، با این اوصاف نباید انتظار داشته باشیم شبکه زیر سدها تا ۱۵ سال دیگر هم اجرایی شود.