محصول تراریخته ثبت‌شده‌ در کشور وجود ندارد/ پرهیز از نگاه سفید و سیاه به محصولات تراریخته

دستورالعمل رهاسازی محصولات تراریخته تهیه‌شده در سازمان تات در انتظار ابلاغ از سوی وزیر جهاد کشاورزی است.

به گزارش اگری پرس به نقل ایانا، قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ رقم تراریخته‌ای ثبت‌شده که وارد عرصه تولید شود، نداشته‌ایم، گفت: طبق قانون ایمنی زیستی، آزمایش درباره محصولات تراریخته نیازی به مجوز ندارد و محققان آزادند و می‌توانند در این باره تحقیق کنند، اما برای تولید در سطح تجاری باید رقم مورد نظر ثبت شده و مجوز بگیرد.

عبدالرضا باقری با بیان اینکه تولید پنبه و برنج تراریخته‌ای که تاکنون معرفی شده‌اند تنها در سطح آزمایشگاهی و تحقیقاتی جایز است، افزود: محصولات تراریخته تا زمانی که مجوز آنها صادر نشود، اجازه کاشت نخواهند داشت.

وی با اشاره به تهیه دستورالعمل رهاسازی محصولات تراریخته توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با مشارکت معاونت‌های ذی‌ربط خاطرنشان کرد: این دستورالعمل برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده و هم‌اکنون منتظر ابلاغ آن از سوی وزیر هستیم.

باقری ادامه داد: برای تولید محصولات تراریخته باید تمام جنبه‌ها و آزمون‌های زیست‌محیطی طی شود و خود متقاضی ثبت رقم تراریخته، باید شاخص‌هایی که در دستورالعمل بیان شده است را ارائه دهد.

 

عدم مغایرت محصولات تراریخته با تولید پایدار

قائم‌مقام سازمان تات رویکرد این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی را بر مبنای تولید پایدار و با رعایت قوانین زیست‌محیطی عنوان کرد و یادآور شد: بر مبنای این رویکرد در جهت تأمین غذای کشور از هرگونه محصول جدید که مغایرتی با تولید پایدار نداشته باشد و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، کمترین آسیب را وارد کند، استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محصولات تراریخته مغایر با تولید پایدار نیستند و اعتراضات به تکنولوژی‌های جدید همیشه وجود داشته است، تصریح کرد: سطح زیر کشت ۱۶۰ میلیون هکتاری این محصولات در جهان و تولید آن در کشورهای پیشرفته، نشان‌دهنده مبالغه‌آمیز بودن برخی از این اعتراض‌ها است.

باقری با عنوان اینکه در جهان کنونی نمی‌توانیم خود را از تکنولوژی‌های نوین محروم کنیم، تأکید کرد: تکنولوژی‌های جدید همیشه موافقان و مخالفانی داشته و ما نیز نباید به تولید این محصول تنها سیاه و سفید نگاه کنیم، بلکه می‌توانیم با کسب اطلاعات بیشتر و روند تولید آن در جهان به این موضوع خوشبین‌تر نگاه کنیم و از نگاه صرفاً سفید و سیاه فاصله بگیریم.

وی اظهار داشت: قانون ایمنی زیستی کشور بر مبنای قوانین بین‌المللی نوشته شده و هیچ کم و کاستی در آن وجود ندارد.

باقری در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه شخصاً حاضر به استفاده از محصولات تراریخته در زندگی روزمره است یا خیر، به صراحت گفت: اگر محصولات تراریخته تمامی آزمون‌های زیستی را طبق قانون طی کرده و به ثبت رسیده باشد، مصرف آنها هیچ مشکلی نخواهد داشت و من نیز از این محصولات با اطمینان خاطر استفاده خواهم کرد.