مجلس موافق تولید محصولات تراریخته نیست/چندین هزار هکتار زمین می‌خواهد زیر کشت محصولات ژنتیکی برود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: هنوز زود است که محصولات تراریخته در کشور داشته باشیم و فکر نمی‌کنم مجلس هم موافق تولید این محصولات باشد این درحالی است که شنیده‌ام چندین هزار هکتار زمین می‌خواهد زیر کشت این محصولات ژنتیکی برود.

به گزارش اگری پرس، اصغر سلیمی،‌ در رابطه با تولید محصولات تراریخته در کشور گفت:‌ در کشورهای اروپایی اگر محصولات دستکاری شده ژنتیکی استفاده می‌شود،‌با شرایط سختی تولید می‌شوند و مصرف آن نیز طبق شرایط خاصی است و حتما‌ً به اطلاع مصرف‌کنندگان آن می رسد.

وی ادامه داد:‌ مصرف‌کنندگان در این کشورها می‌دانند که محصولات استفاده شده دستکاری شده ژنتیکی شده است یا خیر، اما در کشور ما هنوز امکانات لازم وجود ندارد که به مشتری بگوییم که این محصول دستکاری شده است یا ارگانیک.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: به نظر من هنوز زود است که محصولات تراریخته در کشور داشته باشیم چون تحقیقات و نظارت ما محدود است و فکر نمی‌کنم مجلس هم موافق تولید این محصولات باشد.

سلیمی افزود: هنوز کشور ما تکنولوژی مناسب را ندارد و حتی در برخی موارد نظارت کافی روی محصولات داخلی هم نمی‌شود. آینده هم مشخص نیست که نشان دهد چه ضرری این محصولات خواهند داشت چون مطالعه بر روی آن به صورت کامل انجام نشده است.

وی گفت:‌ باید ببینیم دنیا به چه سمتی به پیش می‌رود و بعد ما در سطح پایین این کار را آغاز کنیم نه اینکه در سطح تولید انبوه باشد.چرا که شنیده‌ام چندین هزار هکتار زمین می‌خواهد زیر کشت این محصولات ژنتیکی برود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: اگر بدون مطالعه کار کنیم در آینده ضررهایی خواهد داشت که جبران‌ناپذیر است و این ضرر برای نسل‌های بعدی خواهد بود.

سلیمی گفت: ممکن است جهش‌های ژنتیکی ناشی از آن باعث ایجاد انواع سرطان‌ها شود و خیلی از مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی برای نسل‌های آینده ما به دنبال داشته باشد و نتوانیم آن وقت جبرانش کنیم بنابر این مجلس حتماً جلوی این امور را خواهد گرفت.

منبع: فارس