ماموریت نخست‌وزیر هند برای پایان دادن به بحران آب/ راهکار کارشناسان برای معضل آب در هند

نخست‌وزیر هند از سوی دولت این کشور ماموریت یافته تا بحران آب در این کشور را برطرف کند در این میان کارشناسان چند راه پیشنهاد می‌کنند.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ امروزه مسأله آب در جهان بسیار جدی شده و همه کشورها به دنبال راه‌حلی برای مقابله با این بحران هستند، بحران آب به حدی جدی است که ارزش آن در آینده بسیار بیشتر از نفت و غذا خواهد بود. هم اکنون کشورهای جهان برنامه‌ها و راه‌حل‌هایی برای این معضل دارند. به تازگی در هند هم مودی نخست‌وزیر این کشور مأموریت یافته تا مسأله بحران آب در هند را تمام کند.

بر اساس گزارش دهیندو، اگر چه متوسط بارش سالانه در هند ۱۱۰۰ میلی‌متر (حدود ۵ برابر ایران) اما در این کشور هم به دلایل برنامه‌ریزی‌های نامناسب، اتلاف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی، نبودن پوشش گیاهی و تبخیر بیش از اندازه بحران آب در اکثر شهرهای بزرگ این کشور اتفاق افتاده است.

مطالعات نشان می‌دهد که یک چهارم آب این کشور از طریق تبخیر از دست می‌رود، کمتر از یک پنجم بارش‌ها استفاده می‌شود. حدود نصفی از بارش‌ها از طریق سیلاب‌ها به دریاها سرازیر می‌شود.

با افزایش شهرنشینی در این کشور فشار کمبود آب بیشتر شده چرا که زیرساخت‌های تأمین آب به همان نسبت رشد نکرده‌اند.

بر اساس آمارهای وزارت توسعه شهری هند در این کشور، ۶ شهر بزرگ این کشور میزان ذخیره آن کمتر از نصف ساعت در روز است. اگر چه مصرف آب در این شهرها بسیار کم و به طور میانگین ۷۸ تا ۱۱۶ لیتر در روز است حداقل ۲۲ شهر از ۳۲ شهر بزرگ هند با کمبود شدید آب مواجه هستند. در بسیاری از این شهرها شکاف بین تقاضا و ذخیره ۷۰ درصد است.

کارشناسان هندی، به نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کرده‌اند که با چند راه‌حل می‌توان بحران آب در هند را برطرف کرد؛ یکی از راهکارها این است که به جای تأکید بر سدسازی‌هایی که ناکارآمد هستند برنامه‌ریزی شود تا از بارش‌های آسمانی به نحو مطلوب و بهتری استفاده شود. طوری که این بارش‌ها از دسترس خارج نشوند و قبل از اینکه تبدیل به سیلاب و روان‌آب شده و به دریاها سرازیر شوند از آنها استفاده شود یا به عنوان آب زیرزمینی ذخیره شود.

راهکار دوم این است که بازدهی مصرف آب کشاورزی افزایش یابد به طوری که اگر در هند بتوانند تنها ۱۰ درصد به بازدهی مصرف آب کشاورزی اضافه کنند مسأله آب شرب در شهرها برطرف خواهد شد.

به گفته این کارشناسان تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی درباره افزایش بازدهی مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد استفاده از روش‌های میکرو و آبیاری‌های قطره‌ای از آن جمله است که به کارگیری تکنولوژی‌هایی که مجهز به سنسورهای حساس هستند می‌تواند بازدهی و کارآیی مصرف آب کشاورزی را تا ۹۰ درصد افزایش دهد.

در کنار این مسأله نیاز دارد که قیمت‌گذاری مناسبی بر روی آب انجام شود. قیمت آب در هند بسیار نامناسب است، در حالی که هیچ کدام از بخش‌های کشاورزی، صنعت و یا مصرف‌کنندگان شهری قیمت واقعی آب را نمی‌پردازند. اینها مسائلی است که مودی نخست‌وزیر هند باید در مأموریت خود به آن توجه داشته باشد.