ماجرای ۵ دانشجو که برای موفقیت هم قسم شدند

گروهی متشکل از ۵ نفر از دانش آموختگان گیاهان دارویی که حالا همگی در کارگاه روستایی شان مشغول به کار هستند، برای موفقیت‌شان هم قسم شدند.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، مهدی پیریایی معتقد است افق روشنی پیش روی این گروه ۵ نفره است، گروهی متشکل از دانش آموختگان گیاهان دارویی که حالا همگی در کارگاه روستایی شان مشغول به کار هستند.

او در این باره می گوید: “از درآمدمان راضی هستیم اما آنچه لذت بیشتری دارد، مشاهده توسعه و پیشرفت هر روزه کار تولید است. دانش آکادمیک و خلاقیت از جمله مهمترین دلایل موفقیت ماست. واقعیت این است که ذائقه مردم تا حدود قابل توجهی تغییر کرده و محصولات گیاهی باید در قالب های جدید به مردم ارائه شوند.”

تولید و کشت گیاهان دارویی از سابقه ای چند هزار ساله در میان تمدن های اصلی بشر برخوردار است. تاریخ تمدن بشر در ایران، چین، مصر و یونان با کشت گیاهان دارویی و تهیه عصاره ها و عرقیات متنوع از آن ها عجین است. بشر در طول قرون متمادی تجربیات انباشته تاریخی خود درباره خواص گیاهان دارویی را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می‌کرد و به درمان بیماری‌های خویش می پرداخت.

با پیشرفت سریع طب نوین بویژه در دو سه قرن اخیر، استفاده از مردم در نقاط گوناگون دنیا از گیاهان دارویی رو به افول گذاشت. در عین حال با روشن شدن عوارض خطرناک ناشی از مصرف داروهای صنعتی و شیمیایی، بویژه طی دهه اخیر جهان با موج بازگشت مردم به مصرف گیاهان دارویی روبروست و بازار آن لحظه به لحظه رو به گسترش است.

ایران علاوه بر اینکه خود مهد طب سنتی است، از جمله مناسب ترین اقلیم ها برای تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می شود. وجود این مزیت ها به اضافه تقاضای رو به رشد برای مصرف گیاهان دارویی موجب شده است که این حوزه از ظرفیت های بالایی برای اشتغالزایی و صادرات برخوردار شود.

خبرنگار بسیج سازندگی در همین زمینه با یکی از تولید کنندگان موفق گیاهان دارویی به گفت و گو پرداخته است.

۷۰ میلیون تومانی که آب رفت!

مهدی پیریایی درباره چگونگی ورود به عرصه تولید گیاهان دارویی می گوید: “در دوره کارشناسی با توجه به ویژگی ها و نگاه های مشترک، یک گروه ۵ نفره درست کردیم.

همه ما معتقد بودیم که به جای تلاش برای استخدام شدن در یک نهاد دولتی و پشت میزنشینی پس از فراغت از تحصیل، باید هم زمان با تحصیل، وارد کار تولید شویم و از تحصیلات دانشگاهی مان استفاده کنیم. در ابتدا با توجه به بحران کم آبی در منطقه همدان، کار را با کشت گیاهان کم آب نظیر زعفران و بابونه آلمانی آغاز کردیم.

تولید خوبی داشتیم، اما به سرعت متوجه شدیم تا زمانی که محصول را به صورت فله‌ای می فروشیم، سود اصلی به جیب واسطه ها می رود و باید خودمان کار بسته بندی و فرآوری محصولاتمان را برعهده بگیریم تا به سود مناسبی دست پیدا کنیم.”

این فعال اقتصادی با اشاره به چالش های پیش روی گروه ۵ نفره شان، خاطرنشان می کند: “متوجه شدیم که شرط اصلی عرضه محصولات گیاهان دارویی در داروخانه ها، عطاری ها و بقالی ها داشتن کد بهداشتی است و کد بهداشتی هم از رهگذر استقرار در شهرک صنعتی محقق می شود و دریافت آن شرایط سختی دارد.

در نتیجه به همراه دوستانمان حدود ۷۰ میلیون تومان پول جمع کردیم و در شهرک صنعتی ۳۰۰۰ متر زمین خریدیم. بعد از آن برای دریافت کد بهداشتی نزدیک به دو سال دوندگی کردیم و در آستانه دریافت این کد بهداشتی به ما اعلام شد از وامی که قرار بوده از منبع صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود، خبری نیست زیرا گیاهان دارویی از اولویت صندوق توسعه ملی خارج شده است!”

راه میان بر برای دور زدن بروکراسی ناکارآمد

مهدی پیریایی می افزاید: “در همین حین شهرک صنعتی هم مدام تهدید می کرد که چون هنوز مجوز دریافت نکرده اید، به زودی زمین را از شما پس می گیریم، با اینکه زمین را مجانی به ما نداده بودند و ما آن را خریداری کرده بودیم. در نهایت زمین را از ما پس گرفتند و مبلغ زیادی بابت هزینه شارژ از پول زمین کم کردند و باقی رقم پرداختی را به ما بازگرداندند. دلم نمی خواست بچه ها متفرق بشوند و کار را همینجا رها کنیم. به دنبال راهی جدید برای ورود به عرصه تولید بودیم که متوجه شدیم اگر تحت عنوان مشاغل خانگی اقدام کنیم، راه آسان تری برای دریافت مجوز خواهیم داشت. با پول باقی مانده از شهرک صنعتی، یک کارگاه ۴۰۰ متری در یکی از روستاهای نزدیک به ملایر اجاره و استانداردهای بهداشت را در آن اجرایی کردیم و سرانجام موفق به دریافت مجوز شدیم.”

این کارشناس گیاهان داوریی ادامه می دهد: “برخی از گیاهان دارویی را در زمین پدر بزرگم کشت می کردیم و برخی دیگر را از کشاورزان خریداری می کردیم. برای فرآوری آن ها و رسیدن به سود مناسب و خلق ارزش افزوده نیازمند صنایع تبدیلی بودیم. متوجه شدیم اگر بخواهیم دستگاه های نو بخریم نیازمند بودجه ای نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هستیم. به پیشنهاد یکی از دوستان مشغول مطالعه کارخانه های تعطیل شده در منطقه شدیم و به آن ها پیشنهاد خرید دستگاه هایشان را ارائه دادیم. بدین ترتیب توانستیم با قیمت بسیار پایین دستگاه های خشک کن، اسانس گیر، شست و شو کن، ساشه و … را خریداری و کار روغن گیری، تهیه عصاره، اسانس گیری و تولید عرقیات را آغاز کنیم.”

تولید پاستیل زردآلو و چیپس سیب

مهدی پیریایی معتقد است افق روشنی پیش روی این گروه ۵ نفره است، گروهی متشکل از دانش آموختگان گیاهان دارویی که حالا همگی در کارگاه روستایی شان مشغول به کار هستند. او در این باره می گوید: “از درآمدمان راضی هستیم، اما آنچه لذت بیشتری دارد، مشاهده توسعه و پیشرفت هر روزه کار تولید است.

دانش آکادمیک و خلاقیت از جمله مهمترین دلایل موفقیت ماست. واقعیت این است که ذائقه مردم تا حدود قابل توجهی تغییر کرده و محصولات گیاهی باید در قالب های جدید به مردم ارائه شوند.

مثلا پاستیل محصولی است غیر طبیعی که سرشار از مواد افزودنی است و برای رشد کودکان بسیار مضر است. ما با استفاده از دستگاه های صنایع تبدیلی توانستیم پاستیل های طبیعی با استفاده از زردآلو، هلو، موز و آناناس تولید کنیم.

چیپس و انواع مختلف آن نیز شدیدا مورد توجه کودکان و نوجوانان است. ما موفق به تولید چیپس از سیب، کیوی و سایر میوه ها شدیم که با وجود تولید محدود با استقبال مصرف کنندگان روبرو شده است.”

اصلاح تصور غلط مردم، شرط توسعه گیاهان دارویی

او درباره احیاء استفاده از فرآورده های گیاهان دارویی خاطرنشان می کند: “پایان نامه من به آسیب شناسی مصرف گیاهان دارویی توسط مردم اختصاص داشت. من متوجه شدم که عطاری محور مصرف گیاهان دارویی توسط مردم است اما متاسفانه بخش عمده ای از عطارها اطلاعات درستی درباره گیاهان دارویی ندارند، تا جایی که واسطه ها به آسانی سر آن ها کلاه می گذارند و گیاهان تقلبی به آن ها می فروشند.

همچنین فروش گیاهانی که بعضا ۱۰ سال در انبارها خاک خورده توسط واسطه ها به عطارها مسئله کاملا شایعی است. در نتیجه وقتی مردم گیاهان دارویی را مصرف می کنند، نتیجه نمی گیرند و بدبین می شوند.”

این کارشناس گیاهان داوریی اضافه می کند: “علاوه بر این، خود مردم هم تصور غلطی درباره گیاهان دارویی دارند. آن ها فکر می کنند گیاهان دارویی به سرعت و به صورت دفعی تاثیر می گذارند و بیماری را از بین می برند. این در حالی است که شرط تاثیر گیاهان دارویی مصرف مداوم آن حداقل برای ۴۰ روز پیاپی است.

تعداد معدودی از گیاهان دارویی نظیر عرق نعنا و نعنا فلفلی وجود دارد که به سرعت بیماری (نفخ شکم) را از بین می برد. بنابراین برای توسعه مصرف گیاهان دارویی باید تصور غلط مردم را اصلاح کرد. گیاهان دارویی اگر درست تجویز شوند و مداوم مصرف شوند، قطعا تاثیر گذار هستند، اگر هم اشتباه تجویز شوند به دلیل سازگاری با بدن مشکل ساز نمی شوند و به راحتی دفع می شوند.”

گیاهان دارویی و اقتصاد مقاومتی

مهدی پیریایی درباره ظرفیت های اقتصادی عرصه گیاهان دارویی خاطرنشان می کند: “مصرف گیاهان دارویی در کشور روند صعودی را طی می کند و به سرعت رو به گسترش است. به همین دلیل تولید این محصولات توجیه اقتصادی دارد و می تواند به عنوان یک عرصه مناسب برای اشتغالزایی مورد توجه قرار بگیرد. اگر به کشت گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی مرتبط با نیاز آن توجه شود، می توان اشتغال زیادی در این عرصه پدید آورد که این خود یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

ضمن اینکه مصرف گیاهان دارویی موجب بهبود وضعیت سلامت مردم و در نتیجه کاهش هزینه های بخش سلامت می شود که این مساله هم در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد.”

او با اشاره به ترس بسیاری از دانش آموختگان از ورود به عرصه تولید، تاکید می کند: “ترس را باید کنار گذاشت، من معتقدم که همه افراد در وجودشان، استعدادی ویژه نهفته است و کافی است استعداد خودشان را کشف کنند و روی آن متمرکز شوند، بدون تردید موفق خواهند شد.

باید به خاطر داشته باشیم که تولید به شرطی موفق است که تولید کننده متعهد به اخلاق باشد، یعنی بالاترین کیفیت ممکن را برای محصول محقق کند. تمام عرقیات و عصاره های تولیدی کارگاه ما به سرعت به فروش می روند به این دلیل که توانسته ایم دستگاهی اختراع کنیم که خلوص عصاره ها را تا دو برابر افزایش می دهد و در عین حال هزینه اضافی تحمیل نمی کند. در نتیجه خریداران به صورت طبیعی محصولات ما را ترجیح می دهند.”

مهدی پیریایی درباره برنامه آینده کارگاه خاطرنشان می کند: سال گذشته از بسیج سازندگی ۳۰ میلیون تومان وام گرفتیم و صرف صنایع تبدیلی کردیم. امسال نیز بسیج سازندگی با توجه به پیشرفت و توسعه کار تولید، برای پرداخت ۶۰ میلیون تومان وام صنایع تبدیلی قول مساعد داده است.

هدف بعدی ما تولید تی بگ از گیاهان دارویی است. اگر وام بگیریم یک دستگاه صنایع تبدیلی تی بگ می خریم تا از این طریق محصولات جدیدتری به بازار ارائه کنیم.