ماجرای توزیع مرغ مرده در بازار/امکان اعطای برند حلال از داخل کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام فراهم آمدن اعطای صدور مجوز حلال در کشورمان به موضوع توزیع مرغ مرده در بازار واکنش نشان داد.

به گزارش اگری پرس؛

علیرضا رفیعی پور امروز در مراسم افتتاح  دومین نمایشگاه بین‌المللی گوشت و فرآورده‌های گوشتی حلال در نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهار کرد: بر اساس جلسه‌ای که با سازمان ملی استاندارد کشور و نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم، از این به بعد می‌توانیم برند بین‌المللی حلال را در کشورمان برای واجدین شرایط اعطا کنیم.

وی افزود: پیش از این واجدین شرایط متقاضی دریافت این برند برای دریافت این نشان باید به کشورهایی مانند ترکیه و مالزی مراجعه می‌کردند که با امکان دریافت این برند در کشور خودمان هزینه‌های آنها برای صادرات این محصول کاهش می‌یابد و در نهایت منجر به افزایش صادرات حلال از کشورمان خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین درباره استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی گفت: ضایعاتی در تولید گوشت قرمز و سفید داریم که این ضایعات خوراکی و غیرخوراکی هستند که باید به نحوی از ضایعات خوراکی برای صنایع فراورده‌های گوشتی استفاده کنیم.

رفیعی‌پور تصریح کرد: متاسفانه از ۱۲ درصد ضایعات خوراکی حوزه گوشت قرمز و ۸۸ درصد از ضایعات گوشت طیور در کشورمان استفاده نشده و هدر می‌رود و یا برای تولید پودر گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارزش افزوده کمتری دارد.

وی ادامه داد: در حالیکه اگر بتوانیم بر اساس استانداردهای روز دنیا آن را به ضایعات خوراکی مانند خمیر مرغ تبدیل کنیم امروز ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: استانداردهای ملی ما در این ارتباط مطابق با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا مانند SDA آمریکا است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور وظیفه تایید سلامت این گونه محصولات را دارد بنابراین مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد توزیع مرغ مرده در بازار مصرف گفت: سازمان دامپزشکی کشور به شدت این موضوع را رد می‌کند.

رفیعی‌پور افزود: از زمانی که مرغ زنده برای اعزام به کشتارگاه وارد سبد می‌شود تا زمانی که مرغ کشتار می‌شود ناظرین شرعی و دامپزشکی بر این روند نظارت دارند و امکان چنین رویدادی وجود ندارد که مرغ مرده نیز در میان مرغ‌های عرضه شده به بازار تزریق شود.