لزوم پیشگیری حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل ها

عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جلسه وبیناری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: امسال بارندگی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و این امر موجب افزایش پوشش گیاهی شده است، بنابراین از هم‌اکنون باید در استان‌ها هشدار لازم و گشت‌های مراقبت‌های منظم انجام شود تا همانند سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش […]

عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جلسه وبیناری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: امسال بارندگی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و این امر موجب افزایش پوشش گیاهی شده است، بنابراین از هم‌اکنون باید در استان‌ها هشدار لازم و گشت‌های مراقبت‌های منظم انجام شود تا همانند سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش و کنترل حریق در عرصه‌های جنگلی باشیم.

وی افزود: با فرا رسیدن فصل بهار دامنه آفات و بیماری‌های درختان زاگرس گسترش پیدا می‌کند و باید تمهیدات لازم برای مقابله با آفات صورت گیرد و استان‌های زاگرسی مکلف هستند با هماهنگی یکدیگر و به شکل منسجم اقدامات پیشگیرانه و یکپارچه در این اکوسیستم را انجام دهند.

نوبخت خاطرنشان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت با قوت هرچه بیشتر پیگیری می‌شود و این طرح از مهم ترین اولویت‌های سازمان منابع طبیعی است و فرآیند شناسایی عرصه، تولید بذر و نهال در نهالستان‌ها به شکل مطلوب در حال انجام است و برای تحقق این طرح که یک تکلیف از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

وی که به صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها سخن می‌گفت، تصریح کرد: شناسایی عرصه‌های مورد نظر برای کاشت تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود و برای هریک از این عرصه‌های تعیین شده طرح تهیه می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: در تمامی مناطق رویشی کشور نوع گونه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و سازگاری با محیط باید تعیین شود و جمع‌آوری بذر باید به موقع انجام شود زیرا اگر تعللی صورت گیرد برداشت برخی از بذرها به خاطر دوره‌ای بودن از دست می‌رود.

وی تصریح کرد: صاحبان صنایع و خیرین حامیان بسیار خوبی برای انجام این طرح هستند و به استان‌ها تاکید شد که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

نوبخت از مدیران استانی خواست کارشناسان دست‌اندرکار و مرتبط با طرح کاشت یک میلیارد درخت را به استان‌های همجوار اعزام کنند تا در زمینه دانش و تجربیات تبادل نظر انجام شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی جزیره‌ای عمل کردن را آفتی بزرگ در منابع طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: در تعیین عرصه‌ها و تعیین اولویت‌ها در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت کمیته‌های فنی، شورای عالی جنگل، معاونت امور جنگل و معاونت آبخیرداری هماهنگی و هم‌افزایی لازم را مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: در زمینه کارهای اولیه و مقدماتی طرح کاشت یک میلیارد درخت در دوره وزارت دکتر ساداتی‌نژاد زحمات زیادی انجام شده است و اکنون نیز در دوران سرپرستی این وزارت توسط سیدمحمد آقامیری تاکیدات زیادی صورت گرفته و با حمایت و قوت بیشتری از سوی ایشان این طرح در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین یادآور شد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی حمایت تمام و کمال خود را نسبت به اجرای این طرح اعلام کرده و نسبت به ارائه آمارهای دقیق در این زمینه تاکید داشته است.