لایحه حفاظت از خاک هیچ وقت در صحن مجلس بررسی نشد/ آمار درستی از فرسایش خاک وجود ندارد

نماینده انجمن علوم خاک ایران گفت: در سال ۹۴ لایحه جدید حفاظت از خاک‌ها تصویب شده و از سال ۹۴ تاکنون منتظر هستیم که در صحن بررسی شود اما تاکنون انجام نشده است.

به گزارش اگری پرس؛ محسن شکل‌آبادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت همایش استانی روز جهانی «خاک» با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ سازمان فائو پیشنهادی به سازمان ملل داد که با توجه به اهمیت دادن کم به خاک یک روز به نام «روز خاک» نامگذاری شود، اظهار کرد: سال ۲۰۱۵ به نام «سال خاک» و از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۵ به نام «دهه خاک» نامگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ آذرماه روز بزرگداشت خاک است، ادامه داد: تا سال‌های گذشته انجمن علوم خاک از طریق دانشگاه‌ها «روز خاک» را برگزار می‌کرد.

نماینده انجمن علوم خاک ایران افزود: با هماهنگی‌های انجام شده امسال روز جهانی خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان آب و خاک کشور در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان جهاد کشاورزی برای برگزاری همایش خاک همکاری خوبی داشته است، تصریح کرد: در کشور و در دنیا به کمبود آب شرب توجه می‌شود اما متاسفانه به مقوله خاک کم‌توجهی شده درحالی که اهمیت خاک از اهمیت آب بیشتر نباشد، کمتر نیست.

شکل‌آبادی با بیان اینکه اگر خاک سالمی نداشته باشیم آب سالمی هم نخواهیم داشت، ادامه داد: خاک کارکرد‌های زیادی دارد به طور نمونه خاک می‌تواند آب را تصفیه کند، خاک سالم غذای سالم را منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر خاک آلوده باشد مواد غذایی سالم تولید نمی‌شود، ادامه داد: اگر خاک مناسب نداشته باشیم آب مناسب هم نخواهیم داشت.

نماینده انجمن علوم خاک ایران با اشاره به اینکه خاک مانند اسفنج آب را درون خود قرار می‌دهد، تصریح کرد: زمانی که فضا‌های درون خاک از بین برود خاک توانایی جذب آن را نخواهد داشت و به نوعی با خشکسالی مواجه می‌شویم که مربوط به از دست دادن خاک است.

وی در ادامه به موضوع آلودگی خاک اشاره کرد و با بیان اینکه خاک‌ها می‌توانند آلودگی را در خود نگه دارند، ادامه داد: با مصرف بی‌رویه کود‌ها مقدار زیادی عناصر سنگین وارد خاک می‌شود.

شکل‌آبادی با بیان اینکه استان همدان بیشترین تولید سیب زمینی را در کشور دارد و برای  تولید این محصول از کود فسفاته زیاد اضافه می‌شود، تصریح کرد:  استفاده از کود فسفاته در درازمدت باعث شده که «کادمیوم» در خاک تجمع پیدا کرده و خاک‌ها آلوده می‌شوند.

وی در ادامه به مسئله فرسایش خاک‌ها پرداخت و با بیان اینکه شخم زدن نامناسب در شیب‌ها موجب شده، بارندگی خاک‌ها را بشوید و به نقاط دیگری انتقال دهد، ادامه داد: در فرسایش خاک چند متر سطحی خاک حرکت کرده و پشت سد‌ها تجمع می‌کند و برای اینکه در زمان فرسایش بتوان حاصلخیزی را به خاک برگردانیم باید از کود استفاده کنیم.

نماینده انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه همدان استانی کشاورزی است و ۲۵ درصد سیب زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود، افزود: حدود یک میلیون تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود که اگر یک درصد خاک به سیب زمینی چسبیده باشد، ۱۰ هزار تن خاک همراه سیب‌زمینی بسته بندی شده و توزیع می‌شود و در واقع ۱۰ هزار تن خاک از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله مقدار زیادی از خاک را در زنجیره توزیع مواد غذایی از دست می‌دهیم که باید به این مسئله توجه شود تا این خاک‌ها را از دست ندهیم، افزود: برای تشکیل خاک مدت زمان زیادی صرف شده است و ایجاد یک سانتیمتر مربع خاک حدود هزار سال زمان می‌برد.

شکل‌آبادی با بیان اینکه خاک تجدیدناپذیر را هر ساله از دست می‌دهیم، تصریح کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی را به شهر و جاده تبدیل می‌کنیم و بعد از اراضی بی‌کیفیت برای کشاورزی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در استان همدان آلودگی عناصر سنگین در خاک‌ها وجود ندارد، افزود: در استان همدان نقطه‌ای شناسایی نشده که از نظر آلودگی عناصر سنگین بحرانی باشد و غلظت عناصر سنگین زیر خط بحرانی است.

نماینده انجمن علوم خاک ایران با تاکید بر اینکه استفاده از کود‌های شیمیایی پتانسیل آلوده کردن خاک‌های ما را دارد، افزود: باید استفاده از کود‌های آلی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آمار درستی در مورد مقدار فرسایش خاک وجود ندارد، بیان کرد: هیچ کار علمی انجام نشده تا مقدار فرسایش خاک را در ایران مشخص کند.

شکل‌آبادی در ادامه به لایحه حفاظت از خاک اشاره کرد و ادامه داد: لایحه جامع خاک در سال ۹۰ به مجلس ارائه شد اما در پیچ و خم اداری مجلس گیر کرد و در نهایت با قانون منابع طبیعی ادغام شد و هیچ وقت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفت.

وی یاد آور شد: در سال ۹۴ لایحه جدید حفاظت از خاک‌ها تصویب شده و از سال ۹۴ تاکنون منتظر هستیم که در صحن بررسی شود اما تاکنون انجام نشده است.