لایحه جدایی وظایف بخش کشاورزی در مجلس مسکوت مانده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس لایحه جدایی وظایف بخش کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی را رد کرده است گفت : لایحه دولت در این ارتباط فعلاً در مجلس مسکوت مانده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛

عبدالمهدی بخشنده امروز در حاشیه نمایشگاه صنعت میوه کشور در پاسخ به تسنیم درباره جدایی احتمالی قانون انتزاع و تمرکز وظایف بخش کشاورزی از وزارتخانه جهاد کشاورزی گفت: دولت لایحه ای را به مجلس ارائه داده است اما این طرح فعلاً در مجلس مسکوت مانده است.

وی افزود: چندین کمیسیون این لایحه دولت را رد کرده اند اما یک تا دو کمیسیون نیز آن را تایید کرده اند اما باید منتظر ماند و دید که در نهایت شرایط به چه شکلی رقم می‌خورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره تنظیم بازار محصولات کشاورزی و آن که با لایحه دولت درباره بازپس‌گیری قانون انتزاع موافق است یا خیر گفت: بنده عنوان یک فرد دولتی نمی تواند خلاف لایحه دولت صحبت کنم.

وی همچنین درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرحهای کشاورزی گفت: طبق قانون ۱۰ درصد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی باید به صورت ریالی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرند. ۱۰ درصد از منابع صندوق نیز مربوط به بخش صنعت کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی رابطه به خوبی با صندوق توسعه ملی دارد و ۱۰ درصد از منابع و سهم بخش کشاورزی به طور معمول پرداخت می‌شود.

* اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کشاروزان

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بانکهای دولتی سپرده گذاری شده است تا آن را در اختیار متقاضیان و ارایه کنندگان طرح در بخش کشاورزی قرار دهیم گفت: این تسهیلات در اختیار افرادی قرار می گیرد که طرح آنها در وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید شود و بعد از آن به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری سهم بخش کشاورزی از دو هزار میلیارد تومان موجود افزایش می یابد که البته این امر بستگی به حجم فروش نفت و میزان ورودی منابع به صندوق توسعه ملی دارد.

وی گفت: در سال گذشته عمده سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی بیش از حجم و رقم فعلی دو هزار میلیارد تومانی سال جاری است.

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد :بخشی از این منابع مربوط به امور جاری، مناطق محروم و برخوردار عمرانی است که برای هر یک به تفکیک سپرده گذاری می شود و ما نیز متقاضیان را از این طریق معرفی می‌کنیم.

بخشنده در ادامه صحبت‌های خود گفت: یک میلیارد دلار نیز از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است تا آن دسته از تولیدکنندگان که می خواهند از ارز استفاده کنند و نیاز به واردات دارند نیاز خود را تأمین کند.

وی افزود:بخش هایی ماننده پرورش ماهی در قفس و صنایع غذایی برای تامین تجهیزات خود استفاده کنندگان از این تسهیلات هستند و وام ارزی دریافت می کنند.
این مقام مسئول ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی این دسته از افراد را به بانک عامل معرفی می کند تا از اعتبارات اعطایی صندوق توسعه ملی استفاده شوند و محدودیتی در این ارتباط نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرده است گفت: مطابق مصوبه دولت قرار بود ۵۰ درصد از وجه تولید در مرحله اول و ۵۰ درصد دیگر و در مرحله ای دیگر پرداخت شود. بر این اساس تا به امروز بیش از ۵۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تا دو روز گذشته از کشاورزان گندم خریداری شده است که از این رقم ۷ هزار و ۳۰۰  میلیارد تومان پرداخت شده است و حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات آنها باقی مانده است.

وی همچنین درباره وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت :در این بخش نیز مشکل جدی نداریم به طوریکه ۹۷ درصد از مطالبات گندمکاران با توجه به نزدیک بودن پایان فصل خرید پرداخت شده است و تنها سه درصد آن باقی مانده که تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش چای نیز حدود ۷۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده و مابقی آن طی روزهای آینده پرداخت می شود.

*سال گذشته کشاورزان هزاران میلیارد تومان از تنش های محیطی خسارات دیدند

وی درباره پرداخت خسارات کشاورزان گفت: کشاورزانی که بیمه هستند طلب خود را از بیمه می‌گیرند و سایر کشاورزان نیز که از بلایای طبیعی خسارت دیدند ستاد بحران وزارت کشور مسئولیت پرداخت بدهی آنها را دارد و تعیین میزان خسارت آنها نیز آن بخش تامین می کند.

وی تصریح کرد : ما تنها مسئولیت پیگیری امور در این باره داریم و برآورد خسارت اولیه به ستاد بحران اعلام می‌کنیم.

بخشنده در پایان صحبت‌های خود گفت: میزان خسارت وارد شده از نوسانات محیطی در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده و در سال گذشته چند هزار میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد میشود.