لایحه الگوی کشت از سال ۸۸ در دولت مانده است

وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: مسئولیت مشکلات پیش‌آمده در سدسازی‌ها بر عهده فردی است که ۲۲ سال مسئولیت قائم‌مقامی وزارت نیرو را برعهده داشت.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس محمدرضا اسکندری دیروز در دیدار نوروزی با مدیران رسانه‌ای و خبرنگاران در مورد سدسازی‌ها و شوری آب رودخانه براثر ساخت سد گتوند اظهار داشت: موضوعی که وجود دارد این است که مقصر همه مسائل و مشکلات در رابطه با سدسازی را دولت قبل عنوان می‌کنند در حالی که ممکن است خیلی‌ از سدها در زمان دولت‌های احمدی‌نژاد فقط افتتاح شده باشد و پروژه ساخت آنها مربوط به قبل‌تر باشد.

اسکندری تصریح کرد: ما با ساخت خیلی از سدها مخالف بودیم و معتقد بودیم که این سدها تشتک تبخیر است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های ساخت سدها باید صرف آبخیزداری می‌شد، گفت: همواره این گونه مطرح می‌شود که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، در حالی که حتی آبی که در پشت سدها و کانال‌های انتقال آب به مزارع هم تبخیر می‌شود، را به بخش کشاورزی نسبت می‌دهند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه آن فردی که مسئول امضای پروژه‌ ساخت سد گتوند است ، باید جوابگوی وضعیت ایجاد شده پس از ساخت سد باشد، تصریح کرد: پروژه ساخت سد گتوند در زمان دولت احمدی‌نژاد انجام نشد، فقط افتتاح در آن دوره بود.

وی بیان داشت: آن فردی که ۲۲ سال قائم مقام وزارت نیرو و مسئول وزارت نیرو بود، قطعا در ساخت این سدها دخیل بود و باید مسائل پیش‌ آمده بر اثر ساخت سدها را از وی پرسید.

اسکندری با اشاره به وضعیت کشاورزی ایران و مصر تصریح کرد: اگرچه مساحت ایران و مصر به لحاظ جغرافیایی تقریبا یکسان است، اما مصری‌ها با انتقال دانش کشاورزی به مزرعه نسبت به ما بهتر عمل کرده‌اند.

اسکندری تصریح کرد: دانش کشاورزی ما از مصر بیشتر است، اما آنها دانش را به مزرعه منتقل کرده‌اند و ما این کار را نکرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر بیان داشت: عملکرد تولید محصولات کشاورزی مصر از جمله غلات نسبت به ایران بیشتر است، به عنوان مثال مصر در سال ۲۰۱۱ با تولید حدود ۲۲ میلیون تن غله از ایران پیشی گرفت.

وی افزود: این در حالی است که مصر از یک سوم سطح زیر کشت در مقایسه با ایران استفاده می‌کند، اما یکی از عملکرد بالایی برخوردار است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای توجه به ظرفیت‌های داخلی است، گفت: در سازمان اقتصادی کوثر تلاش ما معرفی الگوهای عملی در اقتصاد مقاومتی است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود: سازمان اقتصادی کوثر یک مجموعه غیردولتی در فضای اقتصادی کشور است که می‌تواند به عنوان یک الگو باشد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه اینکه ما شعار «می‌توانیم» را سر می‌دهیم گفت: از آنجا که سازمان اقتصادی کوثر به تولید داخلی متکی بود، درگیر تحریم نبود، تا بعد از تحریم‌ها گشایشی برای آن ایجاد شده باشد.

اسکندری تصریح کرد: البته در قسمت صادرات برای ورود پول کالاهای صادراتی با مشکلاتی مواجه بودیم که بعد از برجام هم هنوز مشکلات حل نشده است.

وی تصریح کرد: راه‌حل سازمان اقتصادی کوثر برای رفع مشکل تحریم و ورود پول به کشور این گونه بود که از مشتری و شرکت خارجی خریدار کالا پول را به ریال دریافت کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی بیان داشت: هیچ گشایشی بعد از برجام برای سازمان اقتصادی کوثر اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر مانند قبل از برجام، از روش قبلی یعنی از طریق صرافی‌ها برای ورود پول کالای صادر شده بهره‌می‌گیرم.

اسکندری تصریح کرد: پس از برجام سوئیفت هنوز نتوانسته گشایشی برای ما ایجاد کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مشکلات بخش بازار محصولات کشاورزی هرساله تکرار می‌شود و الگوی کشت اجرا نمی‌شود، گفت: برای اجرا شدن الگوی کشت در کشور این مسئله باید به قانون تبدیل شود.

اسکندری تصریح کرد: بنابراین باید جمعی از نمایندگان طرح آن را به صحن ببرند یا اینکه دولت در این زمینه لایحه داشته باشد، تا ضمانت اجرایی برای رعایت الگوی کشت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه لایحه الگوی کشت را در سال ۸۸ به دولت فرستادم، اما در آنجا ماند، بیان داشت: در صورتی که بخواهیم شاهد نوسانات یکباره قیمت محصولات کشاورزی در کشور نباشیم باید الگوی کشت را در قالب یک قانون در نظر بگیریم.

اسکندری با بیان اینکه همه می‌گوییم که الگوی کشت در کشور باید رعایت شود، اما ضمانت اجرای آن را نداریم، گفت: تنها با قانون شدن الگوی کشت این سیاست عملیاتی می‌شود.