فعلا پرتقال قرمز نخورید

رئیس اتحادیه باغداران گفت: در حال حاضر پرتقال های موجود در بازار به وسیله اتیلن به رنگ قرمز در آمده اند مگر اینکه رنگ طبیعی سبز داشته باشند.

به گزارش اگری پرس؛ حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و تره بار در مصاحبه با رادیو در خصوص عرضه پرتقال های نارس در بازار گفت: یکی از دلایل این کار سوء استفاده است چون پرتقال سبز روی درخت زیر هزار تومان است و این افراد این پرتقال ها را در بازار با قیمت سه هزار تومان به فروش می رسانند. از طرفی حدود شش الی هفت سال است که در شرق مازندران کارخانه هایی تاسیس شده اند که پرتقال ها را با گازهای مخصوص رنگ آمیزی می کنند.

وی با اظهار به اینکه فعلا قانونی برای جلوگیری از عرضه این نوع میوه ها نداریم، بیان داشت: به بازرسین هم برای مقابله با عرضه این نوع پرتقال دستور داده نشده است. برای مقابله با این متخلفین راه وجود دارد چرا که این کارخانه ها محصولات خود را سه گلوگاه خارج نمی کنند و پلیس می تواند آن را برگرداند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار پیشنهاد داد: از ابتدای اینکه نارنگی شمال به بازار می آید پرتقال جنوب هم که سبز است به بازار عرضه می شود. می توانیم ازپرتقال جنوب و نارنگی و گریپفروت استفاده کنیم تا در اواسط آذرماه پرتقال شمال به بار بنشیند.

در ادامه مجتبی شادلو به زمان رسیدن پرتقال و عرضه آن اشاره کرد و گفت: در تولید مرکبات، مرکبات نوار جنوبی کشور از جمله پرتقال تامسون از حدود ۱۵ الی ۲۰ روز آینده به بازار می آید و این پرتقال ها دو رنگ هستند و هنوز زرد نشده اند و خیلی هم خوش عطر و طعم است و می تواند انتظارات مصرف کننده را تامین کند.

وی ادامه داد: پرتقال شمال کشور که عمده بازار را تامین می کند، این نوع پرتقال معمولا از اواسط آذر ماه می رسد و هم اکنون فقط نارنگی شمال که دو رنگ است را داریم.

رئیس اتحادیه باغداران عرضه زود هنگام پرتقال را غیر منطقی مطرح کرد و اظهار داشت: در حال حاضر پرتقال های موجود در بازار به وسیله اتیلن به این رنگ در آمده اند مگر اینکه رنگ طبیعی سبز داشته باشند. از طرفی دستگاه هایی هستند که با حرارات دادن به پرتقال باعث رسیده شدن و تغییر رنگ می شوند اما متاسفانه این دستگاه ها مختص پرتقال نیست و برای برخی دیگر از میوه ها است.

وی هشدار داد: وقتی پرتقال حرارات می بیند، اسید موجود در آن بالا می رود و ممکن است برای سلامت مردم ضرر داشته باشد. از مصرف کننده ها می خواهم که این میوه ها رامصرف نکنند و مسئولین این موضوع را پیگیری کنند.