عملکرد در هکتار پسته ایران یک پنجم آمریکا است/ پیش‌بینی تولید ۲۲۰ هزار تن پسته در سال جاری

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: در حالی که آمریکا در تولید پسته رقیب اصلی ما به شمار می‌رود، اما به دلایل مختلف از جمله شیوه‌های سنتی تولید عملکرد تولید پسته در هر هکتار یک پنجم آمریکا است.

تولید پستهبه گزارش اگری پرس علی احمدیان دبیرکل انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، گفت: برآورد اولیه از میزان تولید پسته در سال جاری حدود ۲۲۰ هزار تن و تقریبا معادل پسته تولید شده در سال گذشته است.

وی در مورد تأثیر کم‌آبی و خشکسالی بر روند تولید پسته در کشور افزود: مشکل کم‌آبی مربوط به کل کشور است و طبیعتا حرف اول در میزان تولید را آب می‌زند، اما در سال‌های اخیر با توسعه کشت پسته در مناطق مختلف و جایگزینی آن به جای محصولات پر مصرف آب کاهش تولید بر اثر کم‌آبی جبران شده و روند تولید را حفظ کرده‌ایم، ضمن اینکه با  این اقدامات قطعا در سال‌های آینده افزایش تولید خواهیم داشت.

احمدیان با بیان اینکه علاوه بر کم آبی کیفیت آب و شور شدن آب‌های زیرزمینی هم بر میزان تولید پسته تأثیرگذار است، اظهار داشت: با افزایش بهره‌وری می‌توان با همین مقدار آب و سطح زیر کشت به دو برابر میزان کنونی تولید دست یافت.

دبیرکل انجمن پسته با بیان اینکه چرا در سال‌های اخیر رشدی در تولید پسته نداشته‌ایم، گفت: تولید پسته  یک سال در میان کم‌بار و پربار است، از آنجا که امسال جزء سال کم بار به شمار می‌رود، بنابراین پیش‌بینی تولید معادل تولید سال گذشته حکایت از افزایش تولید دارد.

وی انجمن پسته ایران بیان داشت: ۷۰ درصد پسته تولیدی در کرمان، ۲۰ درصد در خراسان و ۱۰ درصد هم در سایر مناطق تولید می‌شود.

احمدیان میانگین عملکرد برداشت پسته در هکتار را یک پنجم آمریکا عنوان کرد، و اظهار داشت: در حالی که در تولید پسته آمریکا رقیب اصلی ما محسوب می‌شود، اما به دلایل مختلف عملکرد تولید پسته در این کشور ۵ برابر ایران است.

وی عمده دلیل این مسئله را حاکم بودن نظام سنتی در تولید این محصول دانست و گفت: کیفیت آب و زمین هم بر این موضوع تأثیرگذار است بطوریکه از هر هکتار حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو پسته برداشت می‌شود.

احمدیان پسته را اولین محصول ارز آور غیر نفتی عنوان کرد و گفت: تولید این محصول برای کشور حدود ۱٫۵ میلیون دلار ارزآوری دارد، ضمن اینکه با افزایش بهره‌وری در یک برنامه پنج‌ساله می‌توان میزان تولید را تا برابر افزایش داد.

وی افزود: تولید پسته برای کشاورزی گاهی تا ۵ برابر ارزش افزوده دارد، بنابراین توجه به تولید این محصول در قالب سیاست کلان کشور و اهداف اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای کشور ارز‌آور و مفید باشد.

دبیرکل انجمن پسته ایران تصریح کرد: برداشت پسته برا ی مصرف تازه‌خوری از هفته گذشته در مناطقی از خراسان آغاز شده، ولی برداشت عمده پسته تقریبا از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود.