عرضه ماهی قزل آلا در گرو گواهی عدم استفاده از ماده ضدعفونی مالاشیت گرین/صدور ۳۱ هزار مجوز صادراتی برای ۷۰ کالا

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی بخشنامه ای از ۱۵ فروردین ماه سالجاری مقرر شد تولیدکنندگان برای عرضه ماهی قزل آلا به بازار گواهی عاری از ماده ضدعفونی کننده مالاشیت گرین دریافت کنند، در غیر این صورت نمی توانند محصول خود را عرضه کنند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی خلج در نشستی به مناسبت روز خبرنگار، افزود: با توجه به اینکه استفاده از این سم در دنیا منسوخ شده بود، سازمان دامپزشکی ماده جایگزین این بیماری را معرفی و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه به پرورش دهندگان قزل آلا انجام داد و برهمین اساس ما اعلام کردیم از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۴ کسی حق عرضه قزل آلا به بازار مصرف را ندارد؛ مگر اینکه گواهی عاری از مالاشیت گرین را دریافت کرده باشد.
به گفته وی، مالاشیت گرین ماده ای رنگی و ضد عفونی کننده است که در گذشته برای مبارزه با انگل های خارجی و قارچ ها در مزارع پرورش قزل آلا مورد استفاده قرار می گرفت.
وی اظهار داشت: در همین راستا از مزارع پرورش ماهی قزل آلا حدود ۱۲ استان کشور نمونه گیری صورت گرفته که در این میان تنها دو مورد مثبت مشاهده شد که با حکم دستگاه قضایی معدوم سازی شد.
وی تصریح کرد: با ممنوعیت مالاشیت گرین ماده جایگزین آن نیز به پرورش دهندگان معرفی شد تا از آن استفاده کنند و هم اکنون با رصد و پایش دقیق تمام مزارع پرورش ماهیان سردآبی در ۲۱ استان کشور در حال سالم سازی تولید این ماهی هستیم و مصرف کنندگان نگرانی در زمینه مصرف لاین ماهی نداشته باشند.

** صادرات گوشت و مرغ در انتظار تایید روسیه
رییس سازمان دامپزشکی از مراحل نهایی بهداشتی و قرنطینه ای صادرات گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ به روسیه خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظر تایید روسیه برای آغاز صادرات این محصولات پروتئینی هستیم و به نظر می رسد تاجران دو کشور نیز باید با یکدیگر مذاکرات خود را آغاز کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به توافقات صورت گرفته برای صادرات محصولات کشاورزی با منشا دامی هیات روسی در مرحله اول به ایران آمدند و پس از امضای توافق نامه های مشترک از مجموعه های تولیدی این محصولات در کشور بازدید کردند تا بدانند ساختار فیزیکی و واحدهای پرورش و تولید این محصولات در چه وضعیتی هستند.
وی اضافه کرد: در نتیجه نحوه تولید و پرورش محصولات خام دامی تا حدود بسیاری مورد تایید هیات روسی قرار گرفت و توافقات مشترک نیز انجام شد به طوری که در میان کشتارگاه های مورد بازرسی آنها هشت کشتارگاه توانستند از سازمان دامپزشکی کد IR را دریافت کنند و تاکنون دو کشتارگاه در سایت اتحادیه روسیه مورد تایید قرار گرفتند.
وی ادامه داد: ۱۹ صنعت فراوری آبزیان نیز به همراه یک مرکز تخم نطفه دار در سایت اتحادیه روسیه قرار گرفتند.
خلج افزود: در سفر اخیر به پاریس نیز توافقاتی با هیات روسی انجام شد اما آخرین مرحله از توافقات مربوط به حصول اطمینان آنان از باقیمانده های شیمیایی و فلزات سنگین در این محصولات است.
به گفته وی، با توجه به اینکه در این زمینه توافقات دوجانبه صورت گرفته در حال حاضر زمان آن فرارسیده که تجار و بازرگانان ایران و روسیه در این زمینه وارد مذاکره شوند و هر محصولی را که روسیه متقاضی آن است به سازمان دامپزشکی ایران اعلام تا مراحل تایید آن طی شود.

** افزایش ۳۴ درصدی واکسیناسیون در کنترل بیماری بروسلوز
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره وضعیت شیوع بروسلوز(تب مالت)و تب کریمه کنگو گفت: واکسیناسیون یکی از عوامل مهم در تولید و امنیت غذایی است به گونه ای که اواخر سال ۸۷ واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت دچار نقصان شد و طی سالهای ۸۸، ۸۹ و۹۰ این اقدام به حداقل رسید که این میزان کمتر از ۲۵ درصد سالهای گذشته بوده است.
وی بابیان آنکه طی چند سال اخیر وضعیت واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور بهبود یافته است، اظهار داشت: طی سالهای ۹۲ و ۹۳ شرایط واکسیناسیون درکشور ساماندهی و تثبیت شد.
خلج با اشاره به اینکه در ۴ ماهه نخست امسال، ۱۷ میلیون و ۱۴۰ هزار واکسیناسیون علیه این بیماری در دامهای کشور انجام شد، افزود: این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واکسیناسیون بوده که در این زمینه با رشد ۳۴ درصدی مواجه هستیم.
وی با بیان آنکه شیوع برخی بیماریها در دام، هیچگونه نشانه و علامتی ندارد که ما متوجه شویم دام به آن بیماری دچار شده است، گفت: این بیماری ها که از جمله آن می توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد، هیچ خسارتی به دام وارد نمی کنند اما برای جامعه انسانی خطرناک هستند.
وی اظهار داشت: عامل این بیماری یک ویروس است که بین پستانداران کوچک مانند موش، خرگوش، کنه و حتی پستانداران بزرگ در گردش است. در بسیاری از کشورهای دنیا این بیماری تلفات بسیاری داشته اما در ایران این بیماری بهتر از دیگر کشورها کنترل شده است.
وی افزود: طبق آمار سال ۲۰۱۴، در ترکیه ۹۶۷ نفر به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا و ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند، همچنین درعمان ۱۶ نفر به این بیماری مبتلا و همگی جان باختند در حالی که در ایران ۴۳ نفر به این بیماری مبتلا و ۷ نفر از آنان تلف شدند.
خلج تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت انسانی امیدواریم اقدامات سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه ها موثر واقع شود و مردم همکاری لازم را با ما در این زمینه داشته باشند به ویژه کشتار غیرمجاز در خارج از کشتارگاه که در حال حاضر در جامعه رایج است، کاهش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ سازی نخستین رکن پیشگیری و گسترش آن در بین جمعیت دامی و انسانی است، گفت: طی سالهای اخیر ۳۴ درصد عملکرد واکسیناسیون علیه بیماری برسلوز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

** بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کنترل شد
رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره آنفلوانرای مرغی نیز که تنها در یکی از روستاهای استان مازندران بین طیور بومی شایع شده بود، افزود: با اطلاع از این بیماری سازمان دامپزشکی ضمن اعلام شیوع این بیماری در کشور به سازمان بهداشت جهانی دام (OAE) با سرعت وارد عمل شد.
وی اضافه کرد: به طوری که قبل از ورود این بیماری به کشور اقدامات بسیاری انجام شد که می توان به بالغ بر ۳۳ هزار نمونه گیری از ۱۴۰۰ واحد پرورش روستایی و صنعتی طیور و ۹۱ هزار مورد آزمایش اشاره کرد که در این اقدامات نبود ویروس آنفولانزا مورد تایید قرار گرفت.
به گفته وی، قبل از ورود این بیماری به کشور تمام ادارات دامپزشکی کشور آمادگی لازم برای مبارزه با این بیماری را داشتند زیرا در همان زمان ۳۳ کشور جهان به این بیماری آلوده شده و با آن دست به گریبان بودند.
خلج گفت: به محض مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران پایش های لازم برای شناسایی و نمونه برداری از واحدهای پرورشی در سه مرحله انجام و ضمن شناسایی دقیق بیماری و از بین بردن آن، گزارش نهایی پاکی کشور از این بیماری نیز به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شد و هم اکنون نگرانی در این زمینه نداریم.

** ۳۰۴ کشتارگاه سنتی دام در انتظار صنعتی شدن
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: طی سال های گذشته حدود ۳۸۰ کشتارگاه سنتی در کشور وجود داشت که در حال حاضر ۷۴ مورد به کشتارگاه صنعتی دام تبدیل شده و ۳۰۴ مورد باقیمانده باید شرایط و ضوابط صنعتی شدن را طی کنند که در همین راستا ۴۸ کشتارگاه دیگر نیز در حال تایید و راه اندازی است.
خلج ادامه داد: در استان های تهران، البرز، گیلان، سیستان و بلوچستان، زنجان و قم حدود ۹۵ درصد از دام ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی و به شکل صنعتی کشتار می شوند و در تلاش هستیم بستر را به گونه ای فراهم کنیم که مابقی کشتارگاه های سنتی نیز به کشتارگاه های صنعتی با تجهیزات مورد تایید سازمان دامپزشکی تبدیل شوند و یا اینکه از ادامه فعالیت آنان جلوگیری شود.
به گفته وی، هم اکنون حدود ۷۰ درصد دام های کشور به شکل صنعتی و فقط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد دام ها به شکل سنتی کشتار می شوند.
وی اضافه کرد: کشتارگاههای سنتی واجد شرایط بهداشتی لازم برای کشتار دام هستند، ضمن اینکه ۱۲۰ کشتار در سراسر کشور به پیش سردکن مجهز شده اند و در حال حاضر لاشه های دام قبل از عرضه به بازار ۲۴ ساعت در این پیش سردکن ها می ماند تا به کیفیت و شرایط بهداشتی مطلوب عرضه شوند.

** صدور ۳۱ هزار مجوز صادراتی برای ۷۰ کالا طی سال گذشته
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امروزه طبق شرایط و ضوابط بین المللی برای صادرات محصولات پروتئینی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی و نهاده های دامی رعایت اصول بهداشت دامی و فرآورده های خام دامی یک ضرورت است.
وی اظهار داشت: در همین راستا سال گذشته ۳۱ هزار و ۱۲۰ مجوز صادراتی برای حدود ۷۰ کالا صادر شد.

** معدوم سازی ۴۳۰ تن محصول غذایی پروتئینی در ماه مبارک رمضان
خلج گفت: با تشدید نظارت ها و کنترل ها در ماه مبارک رمضان ۲۱۴ هزار و ۲۳۵ مورد بازدید از اماکن عمومی انجام شد که در همین راستا ۴۳۰ تن محصول غذایی معدوم شد.
وی از ضد عفونی شدن ۲۰۸ هزار دستگاه خودرو حمل و نقل طیور و فرآورده های خام دامی خبر داد و افزود: تلاش داریم با تشدید نظارت ها و رعایت تمام ضوابط بهداشتی فرآورده های خام دامی با کیفیت به بازار عرضه شود تا مصرف کنندگان نگرانی در زمینه مصرف این محصولات نداشته باشند.