عامل رانت در واردات چای چه بود؟ / ماجرای خیانت به چای ایرانی در دوران وزارت حجتی

مدیرعامل انجمن چای، دمنوش و فرآورده های گیاهی ایران در جلسه ای با حضور فعالان بخش چای در سازمان تعاون روستایی ایران اظهار داشت: از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان انجمن تخصصی برای حل و فصل مسائل صنفی حوزه چای معرفی شدیم که در ارتباط با با مسئله اخیر تخلفات صورت گرفته در حوزه چای […]

مدیرعامل انجمن چای، دمنوش و فرآورده های گیاهی ایران در جلسه ای با حضور فعالان بخش چای در سازمان تعاون روستایی ایران اظهار داشت: از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان انجمن تخصصی برای حل و فصل مسائل صنفی حوزه چای معرفی شدیم که در ارتباط با با مسئله اخیر تخلفات صورت گرفته در حوزه چای نیز مدارک به قوه قضائیه ارائه شده است.

وی افزود: قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی به بررسی این موضوع خواهند پرداخت و با توجه به ابعاد گوناگون این پرونده به نظر می‌رسد که بررسی آن زمان بر باشد.

مدیرعامل انجمن چای با اشاره به اینکه تخلفات صورت گرفته توسط یک تشکل خاص تحت نظارت دستگاه‌های قضایی و نظارتی قرار دارد ادامه داد: با توجه به تخلف صورت گرفته توسط یک شرکت در ۶ ماه گذشته به طور کامل جلوی ثبت سفارش جدید برای واردات چای گرفته شده است.

بخشی گفت: شرکت های پاک و صاحب نام زیادی در کشور وجود دارد که برای تامین نیاز این کالای اساسی در کشور می توانند اقدام کنند زیرا کمبود این محصول اساسی در کشور نیز باعث التهاب  می‌شود.

عامل رانت در واردات چای چه بود؟

وی اظهار داشتوارد کنندگان در ماه‌های گذشته برای واردات چای علاوه بر تایید معاونت توسعه بازرگانی نیازمند اخذ مجوز از یک تشکل  بودند که این بر خلاف قانون بود و سبب ایجاد رانت می‌شد.

بخشی افزود: قانون ثبت سفارش بر اساس میزان واردات دو سالانه شرکت ها در سال های قبل  و برای شرکت های نو پا تا سقف ۵۰۰ هزار دلار  در سال تعیین شده است، اگر این قانون رعایت می شد اکنون شاهد چنین مشکلاتی نیز نبودیم و برای جلوگیری از هرگونه تخلف باید این قانون رعایت شود.

 این مقام مسئول ادامه داد: باید توجه داشت که بر اساس قانون، تجار می توانند بدون دریافت مجوز از تشکل خاصی اقدام به درخواست ثبت سفارش کنند.

ایجاد شهرک تخصص چای

وی تصریح کرد: اولین شهرک تخصصی چای در کشور ایجاد می شود که در آن دانشگاه صنایع  غذایی متمرکزی قرار داد و دانشجویان آن می‌توانند تمام مراحل تولید را کارخانه مشاهده و تجربه کسب کنند و کار تضمین شده دارند.

بخشی اظهار داشت: با گمرک، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت رایزنی شده است که دفاتری در این شهرک داشته باشند تا تجار بتوانند تمام مسائل خود را به صورت متمرکز و در مدت کوتاهی انجام دهند؛ همچنین آزمایشگاه همکاری نیز توسط انجمن ایجاد می شود.

ادغام چای ایرانی و خارجی و فروش با اسم چای خارجی

علی رمضانی مدیرعامل اتحادیه چایکاران نیز در این نشست اظهار داشت: متاسفانه در مواردی شاهد این بودیم که چای ایرانی با چای خارجی در داخل یا خارج کشور ادغام و به مردم فروخته شده است.

وی افزود: چای ایرانی کیفیت بالایی دارد و برای تهیه آن از کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود که بسیاری از کشور های دنیا خریدار آن هستند.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران ادامه داد: در صورت حمایت از تولید چای در کشور می توانیم میزان واردات را کاهش و میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه ایران در مسیر کریدور شمال و جنوب قرار دارد می توانیم از هندوستان چای خریداری و آن را در ایران بسته بندی و به سایر کشورها صادر کنیم.

خیانت وزیر جهاد کشاورزی گذشته به چای ایرانی

محمد ایران پور از پیشکستوان صنعت چای کشور نیز در این نشست اظهار داشت: در دولت گذشته مهمان‌های خارجی، هندوستان و سیلان نمونه چای ایرانی را دریافت می کردند تا عین آن قلم سوزنی یا شکسته را در کشور خود تولید کنند.

  وی افزود: پایه و ریشه چای ایرانی به مراتب از هند بالاتر بود؛ برداشت‌هایی که اکنون که در سیلان، هندوستان و سریلانکا انجام می‌شود  از روی چای ایرانی تولید شده است.

ایران پور گفت: این چای‌ها به عنوان هدیه‌ای ارزشمند  در دولت گذشته به ریاست جمهور های کشورهای دیگر داده می‌شد به همین منظور بود که چای ایرانی دچار ناپدری شد.

این پیشکستوان صنعت چای کشور با بیان اینکه از زمان آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی وقت، در حق صنعت چای خیانت شد ادامه داد: در این دوره چهار سال  واردات چای ممنوع می‌شود و از آن طرف یک شرکت در حجم گسترده و به صورت قاچاق ۳۶  برند را در داخل کشور توزیع کرد به طوری که در میدان اعدام تنها روزانه ۱۰۰ کانتینربه فروش می‌رسید.

وی افزود: با این کار آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت قبل چای ایرانی نابود شد و به انبارها رفت و به دلیل نقص نگهداری انبارها هزار تن چای ایرانی منهدم شد.

ایران پور گفت: با این حجم از توزیع چای قاچاق در کشور تقاضا برای چای ایرانی در کشور از بین رفت و  باعث شد چایکاران نتوانستند زندگی خود را اداره کنند.