طرح حفاظت از ذخایر ژنتیکی عملیاتی شد

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: طرح نوسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از مهر؛ رسول زارع با اشاره به اینکه حفاظت از ذخایر ژنتیکی یکی از پنج برنامه کلان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است، افزود: حفاظت، نوسازی و تقویت ذخایر ژنتیکی و توارثی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین از تدوین طرح شناسایی ذخایر گیاهی، دامی و آبزیان خبرداد و گفت: این برنامه در بخش زراعت و باغبانی به منظور بهره برداری علمی و مناسب از منابع پایه تولید مانند خاک، آب و اقلیم اجرا می شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: دسترسی به سابقه آفات و بیماری های قرنطینه‌ای برای مدیریت و کنترل این عوامل بسیار ضروری است خوشبختانه کشور ما با نگهداری از حدود ۸۰ هزار نمونه گیاه قارچ، بیش از ۲۵ هزار نمونه حشره، ۲۵۰۰ نمونه قارچ زنده، ۲۳۰۰ نمونه باکتری و هفت هزار نمونه جوندگان و پرندگان برای مقابله طبیعی با آفات و بیماری های احتمالی گیاهان ظرفیت های زیادی دارد.

زارع گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با دارابودن بزرگترین مجموعه گیاهی، حشرات و قارچ های زنده در فهرست فدراسیون جهانی قرار دارد و این مجموعه نیز به نام ایران ثبت شده است.

وی افزود: این مجموعه برای پژوهشگران امکان دسترسی به سابقه آفات و بیماری های قرنطینه ای را فراهم می کند تا آنان بدانند آیا آفت و یا بیماری که شایع شده قابل کنترل است یا خیر و اینکه در کشور نمونه زیستی دارد؟

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مجموع علمی گیاهان و حشرات دسترسی به راهها و روش های مبارزه طبیعی با آفات را فراهم می کند.