طرح جامع بهبود و توسعه کشاورزی آبادان تدوین می شود

آبادان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از تهیه و تدوین «طرح جامع بهبود و توسعه کشاورزی آبادان» ظرف مدت یک ماه خبر داد.

به گزارش اگری پرس به نقل از مهر؛ کیخسرو چنگلوایی با اشاره به اینکه در این طرح موضوع بهبود و توسعه کشاورزی آبادان در دو دوره ۵ و۱۰ ساله ارائه می شود، از شیلات و کشاورزی (نخیلات) به عنوان محورهای اصلی فعالیت در آبادان نام برد.

وی گفت: در زمان حاضر ۳۰ درصد از کشت خرمای کشور متعلق به استان خوزستان است که متاسفانه عملکرد واحد آبادان از متوسط استان کمتر است.

وی با بیان اینکه بخشی از نخیلات را در جنگ از دست دادیم، افزود: بخش عمده ای از نخیلات آبادان پیر، فرسوده و دارای بار اقتصادی کمی هستند.

چنگلوائی از کمیت و آبرسانی به عنوان دو مشکل عمده در بخش کشاورزی آبادان نام برد و اظهار کرد: در زمان حاضر موسسه جهاد نصر به موضوع ورود پیدا کرده به طوریکه ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را با صرف اعتباری معادل ۸ میلیارد تومان احیاء کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود، عدم تمکن مالی کشاورزان آبادانی را مهمترین مشکل آنان خواند و گفت: این موضوع امکان خرید و تهیه پاجوش را برای آنان ناممکن کرده است، امید می رود تا با تلاشهای قابل انجام و پذیرش استاندار در تخصیص اعتبار چهار میلیارد تومانی برای پرداخت به این دسته از کشاورزان برای خرید پاجوش بتوانیم مشکل آنان را رفع کنیم.

چنگلوایی همچنین از نیاز چهار میلیارد تومانی اعتبارات بابت خرید۵۰۰ دستگاه موتور پمپ برای جاهایی که با افت فشار آب مواجهند، خبر داد و افزود: امید می رود تا با حمایت استاندار این اعتبار نیز تامین و پرداخت شود.

تهیه نامه با امضای استاندار 

وی اظهار کرد: از آنجایی که پرداخت حق بیمه نخیلات مشمول آسیبهای وارده ناشی از ریزگردها نمی شود؛ در صدد تهیه نامه ای با امضای استاندار هستیم تا ضمن طرح موضوع در مجلس شورای اسلامی و همراهی و کمک نمایندگان خوزستان، بتوانیم آن را نیز مشمول بیمه نخیلات کنیم.

چنگلوائی از آفت سرخرطومی به عنوان دیگر مشکلات بخش کشاورزی استان به ویژه آبادان و خرمشهر نام برد و تصریح کرد: وجود این آفت در عراق گزارش شده و چنانچه این آفت به خوزستان و به خصوص آبادان و خرمشهر ورود کند مشکلات زیادی را ایحاد می کند، این خسارت اکنون پنهان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در صورت تامین و پرداخت اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی مورد نیاز برای خرید امکانات و تجهیزات ردیابی آفت سرخرطومی می توان از بروز این مشکل در سطح نخیلات و نیشکر جلوگیری کرد.

چنگلوایی از ارائه گزارش کارشناسی شده سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر دلائل قطعی مکرر برق در ایستگاههای پمپاژ در روستاهای آبادان ظرف ۴۸ ساعت، بررسی و بازنگری مجدد حریم بستر و حریم کیفی به شکل کارشناسی شده در قالب طرح و بررسی در کارگروهی متشکل از منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و فرمانداری آبادان و تعیین تکلیف ۶۵ هزار هکتار زمین تملک شده توسط راه و شهرسازی به عنوان موارد قابل پیگیری و در دست اقدام این اداره کل نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مبتلابه بخش آبزی پروری و صید و صیادی افزود: با برگزاری جلسه ای در سازمان جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگان پرورش دهندگان میگو و صید و صیادی آبادان ضمن طرح مسائل و مشکلات مبتلابه آنان راهکارهای عملی رفع آنها نیز ارائه می شود.

به گفته چنگلوائی، مشکلات بهره برداران با موسسه جهاد نصر پس از گفتگو با مسئولان این موسسه طی هفته جاری حل و فصل می شود.