ضریب خودکفایی گوشت قرمز در ایران ۹۰ درصد است

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ضریب خودکفایی گوشت قرمز در ایران ۹۰ درصد است در مورد گرانی اخیر گوشت قرمز گفت: هر ساله در اوائل فصل بهار عرضه گوشت قرمز روند کاهشی به خود می گیرد ولی از ماه سوم به بعد عرضه افزایش می یابد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ محمدرضا ملاصالحی ضمن اشاره به این جمله که گوشت قرمز در سبد مصرفی کالای خانوارها بسیار نقش آفرین است، افزود: سالانه ۹۰ درصد این کالا بصورت داخلی و ۱۰ درصد از محل واردات تامین می شود.

وی همچنین میانگین واردات گوشت قرمز را سالانه ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و اظهارداشت: پارسال ۸۲۵ هزار تن گوشت از محل کشتارانواع دام سبک و سنگین در کشور استحصال شد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به رادیو اقتصاد گفت: در سنوات گذشته افزون بر ۹۵ درصد سهم گوشت وارداتی مربوط به گوشت گوساله بود ولی در چند ماه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در بازار رخ داده واردات گوشت گوسفندی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: گوشت منجمد گوسفندی در ایران طرفدار چندانی ندارند بنابراین به صورت گرم باید از کشورهای همسایه تامین شود.

ملاصالحی در ادامه با بیان اینکه تولید مثل گوسفند و بز فصلی است، اظهارداشت: روند عرضه دام کشتاری نیز به تناسب فصول تولید مثل نوسان دارد به عبارتی در برخی فصول با عرضه انبوه و در برخی مواقع با کمبود عرضه مواجه می شود.

وی اضافه کرد: برای مثال هر ساله در اوائل فصل بهار عرضه گوشت قرمز روند کاهشی به خود می گیرد ولی از ماه سوم به بعد عرضه گوشت گوسفند و بز به بازار روند افزایشی پیدا می کند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: زمانی که کوچ عشایر به سمت ییلاقات آغاز می شود در این مقطع عشایر دام های پرواری و حذفی خود را به بازار عرضه می کنند و به همین دلیل هر ساله از خردادماه تعداد دام سبک کشتاری در کشور بر مدار صعودی قرار می گیرد.