ضدو نقیض های تولید خرما در سال جاری

با وجود اینکه مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۵ تا ۷ درصدی تولید خرما خبر می دهد اما دبیر انجمن خرما معتقد است که تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزارتن کاهش خواهد یافت.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ایران اولین تولیدکننده خرما و دومین صادرکننده این محصول در دنیا به شمار می رود؛ براین اساس سالانه ۷ الی ۷٫۵ میلیون تن خرما در جهان تولید می شود که حدود یک میلیون تن از آن در ایران تولید می شود.

حال به سراغ مسئولان امر می رویم تا از آخرین وضعیت تولید خرما در سال جاری با خبر شویم:

 

ابوالقاسم حسن پور مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  از افزایش ۵ تا ۷ درصدی تولید خرما در سال جاری خبر داد و گفت: امسال  از ۲۳۰ هزارهکتار سطح زیر کشت خرما براورد می شود که تولید به یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن افزایش یابد.

 

وی با اشاره به صادرات ۱۷۰ هزارتن خرما در سال گذشته افزود: در شرایط کنونی انبارهای خوزستان خالی از خرما است که این امر بیانگر آن است که از محصول سال گذشته چیزی در انبارها باقی نمانده است.

 

به گفته حسن پور ایران بعد از مصر دومین صادرکننده خرما در دنیا به شمار می رود.

 

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد با اشاره به اینکه نیازی به خرید تضمینی خرما نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید خرما نیازی به خرید تضمینی نیست و تنها باید نظارت بر فروش صورت گیرد.

 

این مقام مسئول با اشاره به مقایسه سرانه مصرف خرما در دنیا تصریح کرد: در کشور ما سرانه مصرف خرما ۷٫۵ کیلو گرم است که با این وجود در وضعیت مناسب قرار گرفته ایم.

 

ضرورت احیا و نوسازی نخلستان ها

 

علی اصغر موسوی دبیرانجمن خرما در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: میزان تولید خرما با کاهش ۱۰۰ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۹۰۰ هزارتن خواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه تنها ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزارتن خرمای تولیدی در داخل مورد نیاز است،افزود: حدود ۱۰۰ هزارتن از خرمای تولیدی به بازارهای هدف صادر می شود و مابقی به خوراک دام و ضایعات تبدیل می شود.

 

موسوی با انتقاد از خرید تضمینی خرما بیان کرد: با توجه به آنکه هر کیلو خرما بسته به کیفیت مناطق مختلف ۴۰۰ الی هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود از این رو خرید تضمینی جز زیان چیز دیگری در برنخواهد داشت.

 

به گفته دبیر انجمن خرما احیا و نوسازی نخلستان ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می تواند مشکل بازار فروش  را رفع  نماید.

 

انتهای پیام/