صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی ممنوع شد/ بسته‌بندی مطابق تقاضای بازارهای بین‌المللی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: صادرات فله‌ای کالاهای کشاورزی در راستای کاهش ضایعات و تطابق با تقاضای بازارهای بین‌المللی ممنوع شد.

به گزارش اگری پرس سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه صادرات میوه‌ به صورت فله‌ای ممنوع شده است، گفت: اتخاذ تصمیم ممنوعیت صادرات میوه‌های فله‌ای با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت و گمرک صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه نظارت کافی بر روی صادرات محصولات فله‌ای وجود نداشت، گفت: در صادرات فله‌ای ۳۰ درصد محصول طی فرآیند بارگیری، حمل و نقل از مبدا تا مقصد به ضایعات تبدیل می‌شد.

وی بیان داشت: همچنین به دلیل عدم نظارت کافی بر صادرات محصولات فله‌ای در بازار هدف دچار کاهش قیمت می‌شدیم و بخشی از محصولات به قیمت غیر واقعی عرضه می‌شد.

نورانی بیان داشت: بنابراین در راستای صادرات پایدار و حفظ بازارهای صادراتی مقرر شده تا از صادرات محصولات کشاورزی به صورت فله‌ای و از طریق لنج‌های فاقد سردخانه ممانعت شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: هندوانه و خربزه از جمله محصولاتی است که به صورت فله‌ای صادر می‌شد که در حال حاضر صادرات آنها فقط به صورت بسته‌بندی امکان‌پذیر است.

وی بیان داشت: علاوه بر این اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعلام کرده تا از این پس صادرات محصولات کشاورزی در بسته‌بندی‌های یکنواخت‌تر صادر شود و تنوع بسته‌بندی زیاد نباشد و مطابق عرف در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای صورت گیرد.

نورانی بیان داشت: بنابراین اتحادیه ملی محصولات کشاورزی برای ۲۲ رقم کالا بسته‌بندی مشخصی اعلام کرده و مقرر شده تا از طریق سازمان توسعه تجارت این موضوع و انواع بسته‌بندی‌ها به گمرکات اعلام شود.

وی افزود: در این راستا و برای تطابق با شرایط جدید فرصت انطباق به صادرکنندگان داده می‌شود تا در آینده نزدیک بسته‌بندی‌های محصولات کشاورزی یکنواخت‌تر شود.